Turnhout voert schoolstraat in aan Sint-Pietersinstituut: “Wij hadden allereerste, in 1987 al”

Archieffoto: Het Sint-Pietersinstituut heeft veel scholieren die met de fiets naar school komen
Ton Wiggenraad Archieffoto: Het Sint-Pietersinstituut heeft veel scholieren die met de fiets naar school komen
Aan het Sint-Pietersinstituut in Turnhout komt vanaf volgende week een schoolstraat. De proefopstelling, waarbij gemotoriseerd verkeer geweerd wordt, blijft behouden tot eind september. Opvallend: Turnhout had de allereerste schoolstraat van België. “De Binkenstad paste het principe al in 1987 toe. In de huidige Schoolstraat, waar toen VIBO gevestigd was”, zegt schepen Marc Boogers. 

Bij het begin en einde van een schooldag verandert de straat voor een schoolport vaak in een chaotisch samenspel van auto’s, fietsers en voetgangers. Dat is ook het geval aan het Sint-Pietersinstituut in Turnhout. Om de fietsers en voetgangers meer ruimte en veiligheid te geven, installeert de stad samen met het Sint-Pietersinstituut een schoolstraat in de Hogestraat. “Aan het begin en einde van een schooldag geven we gedurende een halfuur de straat aan de fietsers en de voetgangers. Hiermee kunnen kinderen en jongeren zich vrijer bewegen en verkleinen we de kans op aanrijdingen met auto’s”, aldus schepen voor Mobiliteit Marc Boogers. (Groen).

Het stadsbestuur en de schooldirectie hopen dat ouders, leerlingen en leerkrachten ook geïnspireerd geraken om hun kinderen niet langer met de auto naar school te brengen, maar meer de fiets te nemen of te voet te komen. “Uit proefprojecten in Gent en Leuven blijkt dat het autoverkeer vermindert tot 20 procent”, aldus nog Marc Boogers. “We verwachten ook dat de sfeer aan de schoolpoort aangenamer zal worden en het de contacten tussen ouders, leerkrachten, buurtbewoners zal bevorderen.”

We verwachten dat een schoolstraat ook de sfeer aan de schoolpoort zal bevorderen

Schepen voor Mobiliteit Marc Boogers

Evaluatie

Het principe van een schoolstraat wordt in de Hogestraat ingevoerd als proefopstelling. Die loopt van 14 mei tot 30 september. “Nadien is er een evaluatie met ouders, leerkrachten, scholieren en buurtbewoners waarna de resultaten besproken worden met de school. Het schepencollege en de gemeenteraad zullen daarna beslissen of de Hogestraat definitief een schoolstraat wordt.

Turnhout was eerst

Met de nieuwe schoolstraat in Turnhout komt het stadsbestuur ook met een opvallende anekdote op de proppen. Daaruit blijkt dat niet Gent maar Turnhout de eerste stad zou geweest zijn met een schoolstraat. “We begrijpen dat Gent trots is op de schoolstraat die al in 2012 gerealiseerd werd, maar de Arteveldestad vergist zich als ze denkt dat ze de eerste was. De Binkenstad paste het principe al in 1987 toe”, lacht Boogers.

Dat gebeurde in de Schoolstraat volgens hetzelfde principe: gedurende een periode aan het begin en einde van een schooldag werd de straat afgesloten voor auto’s. “De reden van toen is dus nog steeds dezelfde als vandaag: te veel auto’s in de straat belemmeren het overige verkeer. Met het vertrek van de school VIBO uit de Schoolstraat verdween ook de schoolstraat.”

Bord openplooien

Uit een dienstnota van de Turnhoutse politie, uit september 1987, blijkt dat een leerkracht van VIBO toen elke ochtend en avond het verkeersbord dat gemotoriseerd verkeer moest weren ging open- en dichtplooien. “Ter informatie vermelden wij dat er zich een sleutel van het hangslot bevindt in de school, bij de verkeersdienst en bij de politiewacht”, stond nog te lezen in de dienstnota.

De dienstnota waaruit blijkt dat Turnhout al in 1987 een Schoolstraat had.
RV De dienstnota waaruit blijkt dat Turnhout al in 1987 een Schoolstraat had.



3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Guy De Roover

    Inderdaad Koen VG, maar zover hadden ze nog niet nagedacht. allemaal dus "zeker' voor Groen stemmen, dan gaan we nog meer van dit soort toestanden krijgen... Precies of het voor iedereen mogelijk is om met de fiets of te voet te komen.

  • walter dierckx

    Ja zo word er ook op veel plaatsen zone 30 in gevoerd en niet na geleefd. En misschien moeten ze van de begijnendreef ook een schoolstraat maken want is daar ook geen school. En als de verkeersdruk dan met 20% daalt dan word de buurt toch eventjes iets veiliger voor de kinderen van het sint victor en de buurtbewoners. Er worden in Turnhout nogal graag beloftes gedaan maar dan houd het ook meestal op.

  • Koen Van Gorp

    dan gaan de ouders toch in de al zo overbelaste naburige straten parkeren. Een lachertje van dit stadsbestuur...