Panda van Jeroom maant fietsers aan om fluohesje te dragen

De fietsende panda van Humo-cartoonist Jeroom.
Foto WTW De fietsende panda van Humo-cartoonist Jeroom.
Bijna een kwart van de fietsers in Turnhout heeft in het donker geen of geen goede fietsverlichting. En niemand van de 900 ondervraagde scholieren draagt een fluohesje op de fiets. Om de zichtbaarheid van zwakke weggebruikers te verhogen starten stad en politie de campagne 'Goed Gezien', met de panda van Humo- cartoonist en Slimste Mens- jurylid Jeroom als mascotte.

Slechte zichtbaarheid blijft een belangrijke oorzaak bij ongevallen met fietsers. Met de campagne 'Goed Gezien' wil Turnhout daar iets aan doen. De preventiedienst van de stad maakte een filmpje voor 13- en 14-jarigen. "Niemand van de 900 scholieren die we aan een mini-enquête hebben onderworpen draagt een fluohesje. Louter omdat ze dat niet cool genoeg vinden. Want 40 procent van de scholieren gaf aan dat ze wel een fluohesje zouden dragen als hun vrienden het niet zien", zegt preventieadviseur Bob Raets.

Extra controles

Om jongeren te overtuigen zich toch zichtbaar te maken in het verkeer, doet het stadsbestuur beroep op cartoonist Jeroom. Zijn 'fietsende panda' attendeert weggebruikers bij het binnenrijden van de stad op het belang van gezien te worden. In de loop van november zal de politie 's ochtends en 's avonds ook geregeld controles uitvoeren op het gebruik van fietsverlichting. "Wie geen verlichting heeft, krijgt lampjes van de politie in bruikleen. Eén week later moet hij dat lampje terugbrengen en bewijzen dat hij intussen over eigen verlichting beschikt. In dat geval wordt geen pv uitgeschreven. Deze sensibiliseringscampagne loopt alleen in november. Vanaf december wordt meteen geverbaliseerd. (JVN)