Lieve (75) zwoegde vijf (!) jaar aan kunstwerk in rusthuis: “Drie jaar langer dan gedacht”

86 Turnhoutse gebouwen vereeuwigd op ronde muur in De Wending

Lieve Flour bij een deel van Huizenwende, met links de molen uit de Oranjemolenstraat.
Peter Vanderveken Lieve Flour bij een deel van Huizenwende, met links de molen uit de Oranjemolenstraat.
Bijna vijf jaar heeft Lieve Flour er aan gewerkt. Maar nu is het eindelijk klaar: het kunstwerk ‘Huizenwende’ in de inkomhal van woonzorgcentrum De Wending. De 86 Turnhoutse gebouwen die erop zijn afgebeeld, moeten herinneringen oproepen bij de rusthuisbewoners. “Ik heb het werk zwaar onderschat. Maar de blije gezichten maakten veel goed.”

Met Huizenwende was de Turnhoutse kunstenares Lieve Flour niet aan haar proefstuk toe. Eerder werkte ze al mee aan Panorama De Vries, een panoramaschilderij van 30 meter lang en 2,10 meter hoog, dat een 360-gradenbeeld van Turnhout weergeeft gezien van op de Anco-torens. 

Ervaring

“Het idee voor Huizenwende kwam van Koen Van der Borght van Zorggroep Orion. Hij wilde niet alleen de ronde muur in de inkomhal aankleden, maar er ook voor zorgen dat dat zoveel mogelijk interactie uitlokte bij zoveel mogelijk mensen”, zegt Lieve. “Wellicht is hij bij mij terecht gekomen omdat ik met Panorama De Vries al ervaring had in het schilderen van grote oppervlakten.”

Lieve kreeg de vraag in 2014. Na jarenlang hard labeur kon het kunstwerk donderdag officieel ingehuldigd worden. “Ik heb eerst negen maanden door Turnhout rondgelopen, adressen genoteerd, toestemming gevraagd, beslist hoe groot ik de huizen zou schilderen, enzovoort. Daarna ben ik nog eens de volle vier jaar bezig geweest om het tekenen en schilderen tot een goed einde te brengen. Dus alles samen bijna vijf jaar”, vervolgt Lieve.

De woning rechts met de rode bakfiets voor is die van Lieve zelf. “Die bakfiets is mijn handtekening.”
Peter Vanderveken De woning rechts met de rode bakfiets voor is die van Lieve zelf. “Die bakfiets is mijn handtekening.”

Daarmee is Lieve meer dan drie jaar langer bezig geweest aan het kunstwerk dan ze aanvankelijk gedacht had. “Ik heb de opdracht schromelijk onderschat. Ik had me gebaseerd op mijn ervaring met het Panorama, maar die werkwijze bleek hier onmogelijk. Omdat het een bolle muur is, omdat ik hier moeilijk de ruimte kon verduisteren, en omdat ik niet overal evenveel afstand kon nemen met een projector.”

Fysiek heel belastend

Bij de start van de schilderwerken trok Lieve vier dagen per week naar woonzorgcentrum De Wending om te schilderen. Nadien werden dat drie dagen per week en de laatste maanden schilderde ze nog maar twee dagen per week aan Huizenwende. 

“Omdat drie dagen niet langer haalbaar was door mijn leeftijd. Ik word dit jaar 75 jaar en heb het fysiek heel zwaar gehad om dit tot een goed einde te brengen. Omdat het steeds dezelfde bewegingen zijn met bijna uitsluitend mijn rechterarm. En ook het gehurkt schilderen voor de huizen die laag bij de grond moesten komen, was heel belastend.”

Herkenbaar

De interactie met kijklustigen maakte wel veel goed voor de kunstenares. “Ik had veel publiek tijdens het schilderen. Niet alleen bewoners van het woonzorgcentrum, maar ook van buiten het rusthuis. Twee bewoners van het woonzorgcentrum hebben hun eigen woning herkend, vele andere bewoners herkenden andere huizen. Het bracht veel gesprekken op gang.”

Een deel van Huizenwende.
Peter Vanderveken Een deel van Huizenwende.

Wie het kunstwerk bezichtigt, herkent onder meer het huis van schepen Marc Boogers, café De Mengelmoes en de molen in de Oranjemolenstraat. “Die molen vind ik één van de mooiste gebouwen. Maar het was heel moeilijk om die te schilderen omdat de romp van de molen door één van de wieken zichtbaar is.”

Bakfiets

Ook de woning van Lieve Flour zelf maakt deel uit van het kunstwerk. “Ik heb er ook mijn bakfiets voor geschilderd. Dat deed ik bij wijze van handtekening. Panorama-schilders schilderen er normaal hun eigen portret op. Dat heb ik niet willen doen, maar dus wel mijn eigen huis”, besluit Lieve. “Verscheidene huizen zijn intussen afgebroken. Zoals het kantoorgebouw van Foresco, of enkele woningen in de Hertoginstraat, Diksmuidestraat en Vianenstraat. Enerzijds is dat jammer, maar anderzijds is het leuk dat ze hier op de muur nog bewaard zijn gebleven.”

Laatste groot werk

Aan een volgend groot project zoals Panorama De Vries of Huizenwende zal Lieve Flour zich niet meer wagen. “Omdat ik het fysiek niet meer aankan. En omdat ik de opdrachtgever niet meer kan beloven dat ik het werk ook kan afmaken. Bovendien wil ik terug meer mijn eigen ding doen op vlak van schilderen.”

Nog een deel van Huizenwende, met links bovenaan (paars) café De Mengelmoes
Peter Vanderveken Nog een deel van Huizenwende, met links bovenaan (paars) café De Mengelmoes



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jef Van De Plas

    geweldige prestatie Lieve !