Kruispunt Ring-Kwakkelstraat conflictvrij... maar wel erg kort groen

Het kruispunt aan de Kwakkelstraat kreeg conflictvrije verkeerslichten, maar de zijstraten krijgen wel erg kort groen licht.
Jef Van Nooten Het kruispunt aan de Kwakkelstraat kreeg conflictvrije verkeerslichten, maar de zijstraten krijgen wel erg kort groen licht.
Fietsers kunnen voortaan veilig de Ring oversteken aan het kruispunt met de Kwakkelstraat. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) plaatste er conflictvrije verkeerslichten. Enig probleem: voor wie uit de zijstraten komt, staat het licht nu maar zeer kort op groen. “We hebben dit doorgegeven aan AWV. Zij gaat het bekijken en bijsturen waar nodig”, zegt schepen Marc Boogers. 

Dagelijks steken enkele duizenden fietsers een kruispunt van de Ring in Turnhout over. Maar niet overal kunnen ze dat op een veilige manier doen. De stad Turnhout diende daarom enkele jaren geleden een dossier in bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om de kruispunt van de Ring in Turnhout conflictvrij te maken. “De Ring is immers een gewestweg, onder het beheer van de Vlaamse Overheid”, zegt Turnhouts schepen voor Mobiliteit Marc Boogers. “Het kruispunt met de Oude Dijk en Kwakkelstraat is nu als eerste verkeerslicht op de Ring in Turnhout conflictvrij gemaakt. Goed nieuws dus voor de zwakke weggebruiker: fietsers en voetgangers kunnen er niet meer in conflict komen met gemotoriseerd verkeer.” 

Belangrijk om weten voor voetgangers en fietsers: ze moeten op de knop duwen. Anders springt het licht niet op groen en staan ze eindeloos te wachten.

Bijsturen

Kort nadat de conflictvrije verkeerslichten in gebruik zijn genomen, dringt een aanpassing zal al op. Want door de nieuwe afstelling van de lichten heb je soms – afhankelijk van waar je komt – maar zeer kort groen. “We hebben de voorbije dagen al een aantal opmerkingen gekregen, en ook zelf kunnen vaststellen, over de korte groentijden voor de zijstraten Kwakkelstraat en Oude Dijk, en de afslagbewegingen. Deze opmerkingen hebben we doorgegeven aan het Agentschap Wegen en Verkeer. Zij gaan deze opmerkingen bekijken en bijsturen waar nodig”, aldus nog Marc Boogers.

Het kruispunt aan de Kwakkelstraat.
Stad Turnhout Het kruispunt aan de Kwakkelstraat.

Nog plannen

Het Agentschap Wegen en Verkeer zal de komende jaren ook de andere kruispunten van de Ring in Turnhout verkeersvrij maken. De verschillende plannen daarvoor werden al afgetoetst bij het stadsbestuur. Volgens de huidige timing komen in 2020 het kruispunt van de Ring met de Steenweg op Oosthoven en het kruispunt van de Ring met de Graatakker en Steenweg op Zevendonk aan de beurt. Dit laatste kruispunt is het derde gevaarlijkste kruispunt van Vlaanderen. 

In afwachting van de definitieve oplossing, een ondertunneling van dit kruispunt tot en met de Steenweg op Tielen, wordt dit kruispunt met een aantal aanpassingen in 2020 conflictvrij gemaakt. De stad pleit er wel voor om ook de definitieve oplossing – de ondertunneling – zo snel mogelijk te realiseren.

In 2021 zou dan het kruispunt van de Ring met de Steenweg op Antwerpen conflictvrij worden gemaakt. Tegelijk wordt dit kruispunt ook structureel aangepast in functie van het vele fietsverkeer. In 2023-2024 volgt het kruispunt met de Steenweg op Gierle. De heraanleg en het conflictvrij maken van dit kruispunt past binnen de heraanleg van de Steenweg op Gierle zelf.

Voor het kruispunt met de Steenweg op Mol is nog geen timing vooropgesteld. Voor dit kruispunt is studiewerk nodig omdat ook het kruispunt zelf hiervoor infrastructureel moet worden aangepast.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Wim Peeters

    Als je rechts richting snelweg wil afslaan thv Stadspark heb je nu geen groene pijl meer maar moet je wachten tot iedereen groen krijgt. Je zou denken ter veiligheid van fietsers die rechtdoor willen maar nee want als de auto's groen krijgen blijven de fietsers ook groen behouden. Dus als daar nu iemand komt aangereden heeft hij nog evenveel kans om opgeschept te worden door auto als vroeger. Enige wat je nu hebt is file aan de lichten daar er niet zoveel meer naar de snelweg kunnen afslaan.

  • bruno dirinck

    heel de afstelling van de rode lichten trekt op niks .als ik links af moet sta ik daar 15 minuten te wachten .goed voor de verdere vervuiling waar ze .ook niet bij stil stonden .

  • walter dierckx

    De ring valt niet onder de bevoegdheid van de stad en dat het daar wat veiliger word voor de zwakke weggebruiker is een pluspunt. Maar wanneer gaat men in zone 30 optreden tegen overdreven snelheid.en dat is toch een bevoegdheid van de stad .En Aub geen Berlijnse kussens zo als in de begijnendreef denk ook eens aan de hulpdiensten en de mensen die zich wel aan hun snelheid houden. Geregeld controles in zone 30 en de helft voor de stadskas dan kunnen de gemeentebelastingen omlaag of afschaffen.

  • Jef Van De Plas

    Kunnen die techniekers dan in godsnaam eens 'niet timen hoe lang het duurt om over te fietsen, zijn dat robotjes die niet nadenken of wat? Nu eerst weer bellen of mailen, drie maanden wachten tot de heren weer eens willen komen. Om grijs haar van te krijgen.