Dubbele gevoelens bij heraanleg zwart kruispunt: “Dit mag geen hypotheek leggen op ondertunneling”

Het kruispunt van de Ring met de Steenweg op Zevendonk
Ton Wiggenraad Het kruispunt van de Ring met de Steenweg op Zevendonk
Het stadsbestuur heeft gemengde gevoelens bij de heraanleg van het kruispunt aan McDonalds. Blij omdat het zwarte kruispunt veiliger wordt, bekommerd om het risico op sluipverkeer. “We blijven hameren op een structurele oplossing: de ondertunneling.”

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) maakte woensdag bekend dat in 2020 gestart wordt met een herinrichting van het kruispunt van de Ring met de Steenweg op Zevendonk en Graatakker. De lichtenregeling wordt aangepast zodat er geen conflicten meer zijn met afdraaiend verkeer. Er komen ook extra afslagstroken en een lichtengeregelde doorsteek ter hoogte van de inrit van Carrefour.

Het stadsbestuur heeft een dubbel gevoel bij de heraanleg. “Uiteraard vinden wij het als stad ook goed nieuws dat dit ‘derde zwartste kruispunt’ van Vlaanderen conflictvrij wordt gemaakt. Zwakke weggebruikers zullen vanaf begin 2021 veilig kunnen oversteken zonder in conflict te komen met auto’s of vrachtwagens, en er zijn geen conflicten meer tussen auto’s en vrachtwagens onderling”, zegt schepen voor Mobiliteit Marc Boogers (Groen). “Vanuit het college is er wel een bekommernis over het mogelijke sluipverkeer in de omliggende buurten eenmaal het kruispunt conflictvrij is, omwille van de mindere doorstroming. In dit kader werden door de stadsdiensten op 19 maart tellingen uitgevoerd om het effect van de ingreep te monitoren en samen met AWV maatregelen te nemen indien nodig.”

Het stadsbestuur benadrukt dat de korte termijnaanpak die AWV nu gaat realiseren geen hypotheek mag leggen op de realisatie van een structurele oplossing. “En dat is de gekende ondertunneling van de zuidelijke Ring vanaf de site Carrefour tot na het kruispunt met de Steenweg op Tielen”, verduidelijkt Boogers.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • walter dierckx

    Wij vragen al jaren controles voor het na leven van zone 30 en om een oplossing om de verkeersdruk in onze buurt aan te pakken Wouwerstraat en begijnendreef en daar word door de stad ook weinig aan gedaan. Aan beloftes hebben we ook niks.