Als de trein rijdt, staat al de rest stil

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN TURNHOUT

Telkens wanneer de spooroverweg aan het station sluit, staat er binnen de kortste keren een lange rij auto's en vrachtwagens te wachten.
Ton Wiggenraad Telkens wanneer de spooroverweg aan het station sluit, staat er binnen de kortste keren een lange rij auto's en vrachtwagens te wachten.
Wie met zijn wagen in het centrum van Turnhout moet zijn, houdt best rekening met flinke vertraging. Het treinstation verhuizen buiten het centrum? Of het aantal auto's beperken? Iedere partij heeft zo zijn eigen idee over de manier waarop files in de binnenstad opgelost kunnen worden.

Paul Van Miert (N-VA): "Verhuis station naar rand"

Zo'n vier keer per uur sluit de spooroverweg aan het station in Turnhout. Dat blokkeert het verkeer met vaak files tot voorbij De Warande. Maar ook op andere plaatsen binnen de Ring kan je het vergeten om eens 'snel' ergens naar toe te rijden. Volgens Paul Van Miert (N-VA) kan een deel van de problemen opgelost worden door het treinstation buiten het stadscentrum te verhuizen.

"Hoewel dit een groot project is wat niet van de ene op de andere dag gerealiseerd kan worden, is het voor ons prioriteit dat het onderzoek naar de mogelijkheden hiernaar al op zeer korte termijn van start kan gaan", zegt Van Miert. Ook Vlaams Belang pleit er voor om het station naar de rand van de stad te brengen. "De vrijgekomen 'boulevard' in de bedding van de huidige spoorweg geeft tal van mogelijkheden om de algemene mobiliteit te verbeteren", meent Reccino Van Lommel.

Doorstroming verbeteren

Eric Vos (T.I.M.) ziet nog andere redenen voor de files in de Stationstraat en Warandestraat. "Die files worden niet enkel veroorzaakt omdat de spoorwegovergang dicht gaat. Maar evenzeer door wachtende voertuigen die linksaf de Spoorwegstraat in willen rijden. Wij willen de doorstroming op dit kruispunt verbeteren. Verder lijkt het ons aangewezen om ook het uitgaand verkeer af te leiden aan de watertoren richting Brug 2 en de Ringlaan, zodat de verkeersintensiteit gespreid wordt over de Merodelei en Guldensporenlei."

Hannes Anaf (sp.a): "Stimuleer mensen om auto thuis te laten"

Hannes Anaf (sp.a) is alvast geen voorstander om het station weg te halen uit het centrum. Voor de socialisten kan het fileleed opgelost worden door het aantal auto's in het stadscentrum naar beneden te halen. "We moeten mensen stimuleren om te voet, met de fiets of het openbaar vervoer naar hier te komen. Dat vraagt om méér veilige fietsverbindingen en kruispunten, zone 30 in de binnenstad en aan schoolomgevingen."

Circulatieplan

Ook Groen wil het autoverkeer in Turnhout beperken. "Binnen de ring realiseren we een circulatieplan dat doorgaand verkeer weert en bestemmingsverkeer toelaat. We willen ook een versterking van het openbaar vervoer", zegt Marc Boogers.

CD&V pleit voor een combinatie aan maatregelen. "Zoals: houd doorgaand gemotoriseerd verkeer dat geen bestemming heeft in de stad, uit de stad. Dat kan eventueel door trajectcontrole."

Voor Open Vld moet het circulatieplan worden aangepast. Dat leidt bestuurders nu vooral doorheen de stad. "Open Vld kiest voor een circulatieplan waarbij het autoverkeer zo veel mogelijk via één route de stad in en terug uit wordt geleid. Wie vanuit Oud-Turnhout aan het station wil rijden, moet dat niet door het stadscentrum doen, maar wel via de ring", zegt Bart Voordeckers. (JVN)

Ontdek welke politicus uit jouw gemeente jij bent: doe de test op stemvanvlaanderen.be