"Slimme lichten op kruispunt Middelares"

BUURT EIST MAATREGELEN OM VERKEERSDOORSTROMING TE VERBETEREN

Het buurtcomité voerde actie aan het kruispunt.
Foto Ton Wiggenraad Het buurtcomité voerde actie aan het kruispunt.
Het buurtcomité kaMerode voerde zaterdagmorgen een korte maar duidelijke actie op het kruispunt aan de Middelareskerk. Het ijvert bij het stadsbestuur om maatregelen te nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar vooral ook om de verkeersdoorstroming op het kruispunt aan te pakken. De stad belooft voor 2019 alvast een nieuwe dynamische verkeerslichtenregeling.

Het kruispunt aan de Middelareskerk kwam de voorbije maanden meermaals ter sprake. Het kruispunt van de Merodelei met de Onze-Lieve-Vrouwstraat staat gekend als een zwart punt voor de zwakke weggebruikers. Om het kruispunt veiliger te maken, werd er in januari een conflictvrij kruispunt van gemaakt. De verkeerslichten werden zo afgesteld dat auto's en zwakke weggebruikers apart groen hebben. Die aanpassing wekte vanaf het begin heel wat wrevel op. Onder meer door de lange wachttijden. Aan één kant van het kruispunt heeft het autoverkeer telkens slechts 8 seconden groen licht, om vervolgens meer dan een minuut voor het rode licht te staan." Dat heeft als gevolg dat heel wat verkeer hier lang met draaiende motor staat te wachten en dat heeft uiteraard zijn invloed op de luchtkwaliteit", klinkt het bij Katrien Van Mierle, woordvoerster van het buurtcomité.

Luchtkwaliteit

Het buurtcomité wil het huidige stadsbestuur zeker niet aanvallen. "We waarderen zeker dat er in onze buurt is geïnvesteerd in fietsstraten en een goede verkeerscirculatie zoals in de omgeving van de Kongostraat en een zone 30", gaat de buurt verder. "Maar de Merodelei zelf lijkt altijd opnieuw buiten de prijzen te vallen. Daarom vragen wij ook concreet enkele maatregelen om de luchtkwaliteit én de doorstroming hier te verbeteren. Er moeten buurtcirculatieplannen komen en geen doorgaand verkeer meer op de Merodelei. Wij ijveren ook voor een zone 30 én een tonnagebeperking. De conflictvrije regeling is goed, maar zorgt soms voor ellenlange files. Daarom willen we nieuwe slimme verkeerslichten. Tenslotte zouden we als stad ook voor een primeur kunnen zorgen door als eerste te kiezen voor een stelplaats met alleen maar elektrische bussen."


Alle politieke partijen die op 14 oktober meedingen naar de gunst van de kiezer, tekenden zaterdag present. Huidig schepen van Mobiliteit Marc Boogers (Groen) geeft net als zijn collega's toe dat er iets moet gebeuren op het kruispunt. "Het is meer dan duidelijk dat we doorgaand verkeer moeten weren en moeten afleiden naar de Ring, maar dat moeten op stadsniveau bekijken", aldus Boogers. "Wij dringen bij De Lijn ook aan op het inzetten van elektrische bussen. In 2019 komt er voor het kruispunt in elk geval wel weer een volledig nieuwe verkeerslichtenregeling. Dat zal een dynamische regeling zijn die inspeelt op hoe druk het op het kruispunt is. Nu is het een vaste regeling die zich niet aanpast en dat zorgt op heel wat momenten voor nodeloos lang wachten. We gaan dat zeker bekijken met de buurt."