"Bpost maakt er een spelletje van"

GEDUPEERDEN 'BLAUWE KRUISJES' MOETEN PLOTS EIGEN VERZEKERING AANSPREKEN

De postbode zette kruisjes op heel wat brievenbussen.
Jelle Houwen De postbode zette kruisjes op heel wat brievenbussen.
Twee maanden nadat een postbode in een onbezonnen daad enkele tientallen brievenbussen bekladde met een blauw kruisje, heeft Bpost de gedupeerden eindelijk iets laten weten. Maar: plots stelt het postbedrijf dat slachtoffers hun eigen brandverzekering moeten aanspreken. "Wij zijn het echt beu. Dit is gewoon een spelletje", klinkt het boos. Bpost zegt dat het om de normale procedure gaat.

Het bekladden van de brievenbussen dateert al van vrijdag 1 september. Toen werd minstens op een dertigtal brievenbussen in de wijk Torhout-Oost een blauw kruisje ontdekt op de binnenkant van de brievenbus. Er zijn gedupeerden in onder andere de Semoisstraat, de Zennestraat, Lessestraat, Amblèvestraat, Zennestraat en Ernest Claeslaan.

Een heel weekend lang was er wat paniek onder de bewoners omdat men dacht dat de tekens het werk waren van een inbrekersbende. Tot Bpost met het verlossende antwoord kwam: "Een trouwe postbode bracht de kruisjes aan om haar werk te vergemakkelijken. Er zijn geen kwade bedoelingen mee gemoeid. We beloven iedereen een snelle en goede oplossing. De kruisjes worden van elke brievenbus gehaald", klonk het. Intussen zijn we twee maanden verder en ondernam Bpost nog niets.

Deze week kregen de gedupeerden, diegenen die bij het bezoek van Bpost de week na de feiten eisten dat het bedrijf alles zou reinigen, plots een brief in de bus. "Wij adviseren u om de schade aan te geven aan uw brandverzekeraar. Zij zullen zich dan tot onze diensten wenden", staat er te lezen.

De gedupeerden ontvingen deze brief van bpost.
Jelle Houwen De gedupeerden ontvingen deze brief van bpost.

Geen nieuwe bus

Dat bericht is bij sommige gedupeerden in het verkeerde keelgat geschoten. "Ongelofelijk toch?" klink het bij gedupeerden boos. "We horen eerst niets en lezen dat we geduld moeten hebben, en nu plots moeten we het eigenlijk zelf regelen. Ze laten ons gewoon in de steek. Voor hen is dat allemaal niks, enkele blauwe kruisjes op enkele bussen. Maar wij blijven vragen dat ze gewoon doen wat ze beloofden: alles reinigen. Het is toch maar normaal dat we dat vragen?"

Hoeveel van de dertigtal gedupeerden actie vragen van Bpost is niet duidelijk. Sommigen reinigden hun bus zelf met aceton maar hebben daar nu spijt van. "Het is een doffe plek geworden en extra zichtbaar. Hopelijk komen ze ook hier nog eens langs." Wie een nieuwe brievenbus eiste, is eraan voor de moeite: dat weigert het postbedrijf.

Normale procedure

In een reactie vraagt het bedrijf opnieuw om het geduld van de gedupeerden. "Onze eigen diensten beschikken niet over het geschikte materiaal om de kruisjes te verwijderen. Aangezien er beroep moet gedaan worden op een externe partij en Bpost in deze als zijn eigen verzekeraar optreedt, vragen wij aan de mensen die het kruisje willen verwijderen om een dossier te openen bij hun brandverzekering. Deze neemt dan contact op met Bpost die dit volledig verder afhandelt. Indien de personen niet via hun brandverzekering willen gaan, behandelen wij de schadeaangifte rechtstreeks in samenspraak met de derde partij. Dit is een geheel normale procedure", zegt Barbara Van Speybrouck van het postbedrijf.