Jonge chauffeurs leren wagen onder controle
houden op een droog en nat obstakelparcours

Cursus Car Cotrol voor jonge chauffeurs in Tongeren.
TONY VAN GALEN Cursus Car Cotrol voor jonge chauffeurs in Tongeren.
Jongeren tussen 18 en 25 jaar kregen afgelopen zaterdag van het schepencollege van Tongeren de kans om tegen slechts 5 euro (normaal tarief 150 euro) éénmalig een cursus Car Control te volgen. Op een hindernissenparcours ervoeren 12 jonge chauffeurs hoe het voelt om bochten te nemen en langs obstakels te rijden op zowel een droog als een nat wegdek. Ze deden dat tegen verschillende snelheden. “Niet alle jonge chauffeurs voelen zich even zelfverzekerd in het verkeer”, zei schepen van jeugd An Christiaens. “Anderen denken dan weer dat ze na het behalen van hun rijbewijs niets meer bij te leren hebben.”

Kijken

Na enkele rondjes op het parcours met een jonge chauffeur achter het stuur en twee anderen die toekeken, gaf een instructeur van Pro move (de firma die Car Control organiseert) aan wat de bestuurder goed deed, welke fout (en) hij maakte en hoe hij een verkeerd manoeuvre kan bijsturen. “We stellen vast dat een aantal in een bocht te hard aan het stuur draait”, legde Tony Machiels, één van de drie lesgevers, aan. “Anderen hebben niet de juiste kijkrichting. Ze kijken naar een probleem, niet naar hoe ze het kunnen oplossen. Zo focussen ze bijvoorbeeld op een paal in plaats van te denken hoe ik veilig langs de paal kan rijden.” Z’n collega’s Olaf Cool en Jonas Op de Beeck  stelden dat jonge chauffeurs fouten maken door afleiding. “Meedoen aan een gesprek in de wagen, houdt het gevaar in dat de chauffeur eerder focust op het gesprek dan op de weg. Duikt dan een obstakel op dan gaan ze te hard aan het stuur draaien of te bruusk op de rem duwen. Verder weten we uit ervaring dat jongeren enkel door de voorruit kijken en te weinig gebruik maken van de zijruiten. Zo kunnen ze ver en breed kijken”.

Te hard

Eline Servaes (19) die vorig jaar haar rijbewijs behaalde, vond het een leerrijke ervaring. “Ik duwde te plots en te hard in een bocht waardoor de auto door de bocht ging. Op het nat wegdek deed ik hetzelfde waardoor de auto begon te tollen en tegen de rijrichting in tot stilstand kwam”, liet ze horen. “Ik heb geleerd op een nat wegdek niet te remmen. Ook weet ik nu dat je best zo ver en breed mogelijk kijkt zodat je de situatie die je tegenkomt sneller en beter kan inschatten en er naar handelen.” Giles Gijsen (24) voegde daar nog n toe dat je als chauffeur moet kijken in de richting waar je naartoe wil. “Er is een verschil tussen zien en kijken”, stelde hij. “Hier heb ik geleerd dat je minder hard over je bewegingen aan het stuur moet nadenken. Je moet de auto meer aanvoelen.”   




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.