Overleg over betalend maken van de stationsparkings van Tienen en Landen levert weinig op: “NMBS plaatst ons voor voldongen feiten”

De parking aan het van station Landen.
Bollen De parking aan het van station Landen.
Zes weken voor het betalend parkeren in voege gaat werden de gemeenten Linter, Kortenaken, Glabbeek, Geetbets, Hoegaarden, Boutersem en Gingelom, samen met Tienen en Landen waar de stationsparkings betalend worden, uitgenodigd voor overleg door de NMBS. Maar dat leverde weinig op. 

“We vinden het onaanvaardbaar dat de NMBS al drie jaar in gesprek was met de stad Tienen en de buurgemeenten hierin niet betrokken werden”, reageert Glabbeeks burgemeester Peter Reekmans (Dorpspartij). “Zeker als je weet dat meer dan 60 procent van de treinreizers en gebruikers van de stationsparking uit de buurgemeenten komt en slechts 40 procent uit Tienen zelf.”

“Nu wordt de maatregel van het betalend maken voorgesteld als een maatregel waarbij men wenst dat men minder de auto zal gebruiken en met de fiets of de bus naar het treinstation zal komen”, oppert schepen Kristof Mollu (CD&V) uit Kortenaken. “Vanuit onze en onze omringende gemeenten is dit echter onmogelijk want er rijden quasi geen bussen en de afstand met de fiets is te ver waardoor de combinatie fiets-trein onmogelijk is voor de meesten. We hebben vandaag met alle gemeenten gevraagd om deze maatregel uit te stellen zodat er samen met de vervoerregio’s en De Lijn aan alternatieven kan worden gewerkt maar dit bleek een maat voor niets. Voor ons is het duidelijk dat dit voor de NMBS louter om extra inkomsten zal gaan en dat voor een parking die de dag van vandaag erbarmelijk is.”

Sociale correcties

De NMBS zal nu op de gemeenschappelijke vraag van de aanwezigen bekijken of er sociale correcties mogelijk zijn in de tarifering zodat de sociaal zwakkeren de jaarlijkse extra kost van ongeveer 60 euro minder zullen voelen. “Op de vraag of het invoeren van de betaalparking uitgesteld kon worden kregen we een ‘njet’”, zegt burgemeester van Linter, Marc Wijnants (CD&V). “Hiermee worden we als gemeentebesturen en ook Vlaanderen voor schut gezet door een federale overheidsinstantie zoals de NMBS. Er wordt in Vlaanderen geïnvesteerd in de oprichting van vervoerregio’s maar blijkbaar is het traject dat de NMBS bewandelt een heel ander traject en houdt men geen rekening met elkaar. Het enige wat we hebben kunnen bekomen, is dat men binnen zes maanden een evaluatie zal doen maar de vraag is echter hoe men dit zal doen want concrete cijfers van de huidige situatie zijn er niet.”

Voordeeltarief inwoners

Gemeentebesturen kunnen net zoals Aarschot bij de NMBS een voordeeltarief voor hun inwoners met een treinabonnement voor het gebruik van de parking bekomen en de gemeenten passen dan het verschil bij. De gemeentebesturen gaan dit nog bekijken, maar Glabbeek was alvast vragende partij voor dit voordeeltarief. “We willen vooral inzetten op een eigen sociaal voordeeltarief voor inwoners die deze extra parkeerkosten moeilijk zullen kunnen dragen, zodat mensen blijven kiezen voor het openbaar vervoer”, aldus Reekmans. “Voor Glabbeek is deze beslissing een onderdeel van de modal shift waarmee de gemeente intussen al enige tijd hoog op inzet. Alle gemeentebesturen zijn vrij om te beslissen of ze meestappen in een voordeeltarief maar dit betekent jaarlijks een zware dobber voor de gemeentekas zeker als dit voor alle treinreizers wordt gedaan. Bovendien vinden vele gemeenten het ook niet correct en fair voor de inwoners die niet anders kunnen dan met de auto naar het werk rijden en daar ook parkeerkosten hebben.”




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ronny Martin

    "voordeeltarief voor hun inwoners" maw die er het korste bij wonen en parking minste nodig hebben :)

  • Hans Loyaerts

    De NMBS wil alleen maar geld, zodat ze hun dienstverlening nog kunnen verslechteren. Alles bij NMBS en Infrabel lijkt zo uit een ontwikkelingsland van de vorige eeuw te komen, behalve de wedden van de hun toplui (daarom hebben ze ook dat geld nodig).

  • willems michel

    3 jaar onderhandelingen tussen de NMBS en Tienen voor een parking waar ge uw been breekt. En als het gemeentebestuur van Tienen moet onderhandelen zijn de buurtgemeenten zeker gejost. Onze mobi-score zal nog zakken als we een station moeten gaan zoeken dat qua afstand verder ligt.