NMBS maakt stationsparking klaar voor invoer van betalend parkeren: “Stel die plannen uit!”, roept sp.a op.

De NMBS voert werken uit voor het betalend maken van de stationsparking.
Bollen De NMBS voert werken uit voor het betalend maken van de stationsparking.
Er is nog steeds onduidelijkheid over de timing van het betalend parkeren op de stationsparking van Tienen. “We maken die samen met de stationparking van Landen betalend, maar een timing is er nog niet”, zegt Bart Crols van de NMBS. “De werken om dit mogelijk te maken, zijn nochtans al gedeeltelijk uitgevoerd”, merkt fractieleider bij oppositiepartij sp.a, Nele Daenen, op. 

Sp.a liet al op de gemeenteraad van januari weten dat de plannen om de stationsparking betalend te maken eigenlijk totaal ongepast zijn op een moment dat de toestand van het station, de perrons en het stationsgebouw ronduit erbarmelijk is. “Bovendien ontbreken hier flankerende maatregelen”, aldus Nele. “Zo zal de druk op bestaande parking, zoals aan de Kazerne, toenemen, maar hier wordt geen oplossing voor geboden. De plannen zijn evenmin te rijmen met de intentie om het openbaar te promoten.”

Sp.a vraagt om een regionaal overleg met alle betrokken gemeenten en stadsbesturen, waarna een standpunt en eisenpakket overhandigd zou kunnen worden aan de NMBS. “We vragen dat de stad in overleg met de betrokken naastliggende gemeenten een daadkrachtig standpunt inneemt en duidelijk communiceert met de NMBS en met de pendelaars op wie de rekening zal afgeschoven worden. En we pleiten nog steeds voor een uitstel van de plannen tot het moment dat er een afdoende oplossing voor de pendelaars uit de bus komt.”

Op mijn voorstel is het betalend parkeren op de stationsparking op het burgemeestersoverleg regio Leuven besproken”

Katrien Partyka

“Op mijn voorstel is dit al besproken op het burgemeestersoverleg regio Leuven”, reageert burgemeester Katrien Partyka (CD&V). “Aarschot heeft daar aangegeven dat de parking van de NMBS kopen blijkbaar geen optie is. Bottomline is dat een deelfirma van de NMBS, B-parking, het parkeerbeheer in handen heeft, dat de grond hun eigendom is en dat deze beslissing in handen van NMBS en de federale overheid ligt.”

Hellend vlak

Maar er is wel enigszins goed nieuws voor het station van Tienen. “Voor de renovatie van het stationsgebouw zijn de plannen in opmaak”, aldus Partyka (CD&V). “Er zijn wel enkele aanpassingen. Zo zal er niet met liften gewerkt worden maar met een hellend vlak om naar de perrons te gaan. De hele renovatie is gepland in 2022-2023. Door de werken ligt het station er nu echt lamentabel bij. Positief is dan weer dat er veel geld geïnvesteerd wordt in Tienen. Deze week is het vernieuwd perron 1 in gebruik genomen, tegen de zomer komen er ook eindelijk nieuwe schuilhuisjes en dit eindejaar moet perron 4 vernieuwd zijn. Er komt ook een grote overdekte fietsenstalling aan de kant van de IJzerenwegstraat. Op onze vraag bekijkt de NMBS of daar camerabewaking kan komen. Dat is echt een voorwaarde. Ook het voormalig postgebouw zit in een versnelling. Normaal gezien is er tegen het einde van de maand een overeenkomst tussen NMBS en aannemer zodat ook daar kan gestart worden met de renovatie.”




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Berg

    Geen trein nemen, simpel toch ?

  • Roland Jeronimus

    Als gemeentes het nodig vinden om gratis te kunnen parkeren moet dat zowel bij het station als in het centrum van de stad zijn. De gemeentes moeten gewoon het gebrek aan inkomsten voor de NMBS compenseren anders betalen alle treinreizigers een stuk mee aan die ene nog gratis parking. De inkomsten voor de NMBS liggen ruwweg tussen de € 500.000,00 en €1.000.000,00 dat ze in mindering kunnen brengen op de verliezen die jaarlijks geleden worden. Niets is gratis, dus iemand betaald.