"Klant moet kunnen bepalen hoe straatbeeld er zal uitzien"

HANDELAARS LANCEREN ENQUÊTE OVER VERANDERENDE MOBILITEIT IN STADSCENTRUM

Handelsorganisatie Kwixx start een bevraging bij de klanten van de Tiense handelaars over hun visie op de mobiliteit in Tienen. "Er zijn plannen voor de heraanleg van de Markt en de werken aan de ring zijn in volle uitvoering. Het stadsbestuur kondigde aan dat ze voor de uitvoering steevast geluisterd heeft naar alle betrokken partijen: inwoners, handelaars, bedrijven. Volgens de handelaars is daarbij echter wellicht de belangrijkste betrokken partij uit het oog verloren: de klant."

Stad Tienen heeft grootse plannen. Twee weken geleden werden trots de plannen voor de verbouwing van de Grote Markt openbaar gemaakt. Het marktplein zou een gezellige plek worden, een echte centrumplaats met veel aandacht voor groen en waterpartijen. Intussen zijn ook de werken aan de ring nog aan de gang. Ook dit prestigieuze project moet de bereikbaarheid en veiligheid van Tienen ten goede komen. "Wij willen graag weten wat de klant hiervan vindt", zegt Kwixx-voorzitter Carlo Declercq. "Waarom kiest hij voor Tienen om te komen winkelen? Of waarom net niet? Wat vindt hij van de geplande werken en hoe wil hij zich verplaatsen in het centrum van de stad? Het is die klant die de toekomst van het straatbeeld in Tienen zal bepalen."

Huiswerk gemaakt

De enquête werd opgesteld door gewezen Kwixx-voorzitter Bart Debbaut, huidig Kwixx-voorzitter Carlo en Kwixx-raadslid Steven Dusart en werd goedgekeurd door het bestuur van Kwixx. "We zijn daarvoor niet over één nacht ijs gegaan", licht Bart toe. "We hebben grondig ons huiswerk gemaakt en hebben verschillende Belgische, Nederlandse en Europese studies doorgenomen. Op basis van hun bevindingen hebben we een vragenlijst opgesteld die representatief en neutraal is." Klanten kunnen de enquête online invullen en zullen daartoe aangespoord worden via de website van Kwixx, via social media en via mailing die zal verstuurd worden naar klanten die zich hebben aangemeld voor de Sweet Tienen Pas.

"Voor de analyse van de resultaten doen we een beroep doen op onderzoekers van de PXL Hogeschool in Hasselt", zegt Steven. "Op die manier willen we een professioneel resultaat voorleggen dat rekening houdt met kruiselingse analyses. Een inwoner van het centrum van Tienen zal immers niet dezelfde mening hebben als een inwoner van een deelgemeente van Tienen of een naburige gemeente."

Bespreken met bestuur

"Nadat we de resultaten geanalyseerd hebben, zullen we deze toelichten en bespreken met het stadsbestuur zodat met de visie van de klant rekening kan gehouden worden bij de uitvoering van plannen rond mobiliteit en parkeerbeleid", besluit Carlo.

Je vindt een link naar de enquête op www.kwixx.be. Invullen kan tot en met vrijdag 30 december. Uit alle ingezonden enquêtes verloot Kwixx nog een winnaar. Hij of zij krijgt een Sweet Tienen Cadeaubon ter waarde van 250 euro.

Schepen van Mobiliteit, Tom Roovers (Groen), juicht dit initiatief toe. "Dat de handelaars zelf hun klanten willen enquêteren, is ons bekend. Het is goed dat zij de universiteit inschakelen om dit op een doordachte manier aan te pakken. De gegevens die hieruit komen, kunnen ons alleen maar helpen om tot een gedragen mobiliteit te komen."

Bart Debbaut, Carlo Declercq en Steven Dusart van handelsvereniging Kwixx.
Bollen Bart Debbaut, Carlo Declercq en Steven Dusart van handelsvereniging Kwixx.