PV Sound wordt gigantische mancave

ELEKTROZAAK GOOIT ROER OM IN STRIJD TEGEN INTERNET

Peter Verhamme gaat samen met zoon Brecht en schoondochter Shirley van PV Sound een belevingswinkel voor mannen maken.
Foto Sam Vanacker Peter Verhamme gaat samen met zoon Brecht en schoondochter Shirley van PV Sound een belevingswinkel voor mannen maken.
In tijden van snel groeiende concurrentie van het internet heeft Peter Verhamme van PV Sound een straffe beslissing genomen. De elektrozaak in het centrum van Tielt houdt uitverkoop en heropent op 1 september als 'Mansquare', een hippe belevingswinkel voor mannen.

Op zowat alle fronten wordt het volledige concept van PV Sound omgegooid. Het klassieke assortiment wordt drastisch teruggeschroefd en de rekken vol elektronica, kabeltjes en gsm's verdwijnen en ruimen plaats voor zowat alles wat mannen kan aanspreken. Eerst en vooral komen er zes Ikea-achtige mini-leefruimtes voor mannen waar alles wat zichtbaar is meteen ook te koop is, tot aan de gordijntjes, zeteltjes en de retroposters op de wanden toe. Verder komen er vier werkende kookeilanden met daarnaast een gin, rum en vermouth-tasting ruimte.


"Ten allen tijde zal hier uit 100 verschillende flessen geproefd kunnen worden", zegt Verhamme. "Bovendien zullen firma's of bedrijven van de kookeilanden gebruik kunnen maken voor workshops."

Exclusieve auto

Dat is nog maar het topje van de ijsberg. Er komt ook een mini tea-room mét terrasje waar klanten kunnen genieten van espresso of cappuccino terwijl ze een dikke sigaar opsteken. Voorts zal er elke veertien dagen een nieuwe exclusieve auto of motor voor de deur staan dankzij een samenwerking met de Tieltse garagehouders. Verder komt er ook een afdeling waar gadgets en kledij van herenmerk NZA te koop zullen zijn. Last but not least wordt ook een stukje van de winkel ingenomen door het Italiaanse retro-kapsalon van een zelfstandige barbier. De hele winkel zal een gloednieuwe retrolook krijgen, met aangepaste muziek per ruimte. Al blijft een deel van het oude aanbod wel behouden. Tegen de wand achter dat kapsalon komt er nog een (beperkt) aantal wasmachines, met als behang een oude retroprint van een strijkende vrouw met krulspelden in d'r haar.


"Seksistisch? Nee, hoor. Dames blijven meer dan welkom, maar de meeste potten, pannen en de huishoudelektro zoals mixers en dergelijke vliegen eruit. Verkopen doen we dat toch niet. Het moet een plaats worden waar het voor mannen tof is om te vertoeven. Alles wat niet geestig is, belandt in de kelder. Kabeltjes zullen we nog verkopen, maar die zullen dus niet meer uitgestald staan, want het mag absoluut geen rommelboel meer worden." Verhamme, die samen met zoon Brecht en schoondochter Shirley de zaak runt, legt uit dat hij de strijd wil aangaan tegen het internet.

Klanten terugwinnen

"Net zoals in het klassieke voorbeeld van de schoenen hebben wij ook mensen die komen informeren voor pakweg een nieuwe televisie. Na een half uur uitleg zeggen ze dat ze nog eerst even hun tv-kastje moeten gaan opmeten. Dan weet je hoe laat het is. Winnen tegen het internet gaan we niet doen, maar we moeten klanten terug naar hier zien te krijgen. Zelfs toen Haldis en Gene Bervoets in 2015 kwamen koken in de winkel, had ik die dag misschien zestig klanten meer, maar op het internet werden de filmpjes wél duizenden keren bekeken."


Vanaf volgende week tot halfweg augustus houdt de huidige winkel een uitverkoop, waarna er twee weken lang grondig zal verbouwd worden.


"Voor de kookeilanden, de barbier en de bar hebben we uiteraard een wateraansluiting nodig", legt Peter uit. "En er komt een nieuwe glazen wand waar de wagen achter zal uitgestald worden en ook de vloer gaat eruit. En tegen 1 september ga ik ook wat nieuw personeel in huis hebben en zal de gevel zwart met goud gekleurd zijn met daarop 'Mansquare, A World of Experiences by PV Sound'."