Buurtweg blokkeert heraanleg Neringenstraat

De Neringenstraat moet dringend heraangelegd worden.
Foto Couvreur De Neringenstraat moet dringend heraangelegd worden.
De provincie heeft de bouwvergunning voor de heraanleg van de Neringenstraat geweigerd. Die kasseiweg tussen Kanegem en Aarsele ligt er al jaren enorm verloederd bij. De stad beloofde beterschap en kon zelfs 870.000 euro aan subsidies verkrijgen, maar nu blijkt een nog niet afgeschafte buurtweg alsnog roet in het eten te gooien.

De gemeenteraad besliste vorig jaar om het tracé van de bewuste buurtweg 44 te wijzigen, maar de procedure werd toen echter niet verdergezet. Het schepencollege kende zichzelf wel een stedenbouwkundige vergunning voor de heraanleg toe, maar werd alsnog teruggefloten door de provinciale deputatie. Er volgde onder andere ook een klacht van een oppositieraadslid, maar nog voor er daar een uitspraak over kwam besliste de deputatie de bouwvergunning te weigeren. "Op basis van die niet afgeschafte buurtweg", zucht schepen van Openbare Werken Veerle Vervaeke (Open Vld). "Als stad zijn we van oordeel dat een buurtweg die reeds 150 jaar is uitgedoofd geen obstakel kan en mag zijn. Er zijn al precedenten in de wet waarbij zo'n verjaringstermijn is aangetoond. Helaas toont het recente Eurostadion-dossier in Brussel aan dat het ook net de andere kant kan opgaan. We snappen dan ook niet dat de oppositie enerzijds hamert op een vlugge afwerking van de straat, maar ons anderzijds wel stokken in de wielen steekt." De stad zou de geweigerde vergunning juridisch kunnen aanvechten, maar kiest er nu voor om de procedure helemaal opnieuw te starten.


"Dat zou blijkbaar vlugger gaan", aldus Vervaeke. "We gaan nu alsnog een procedure voor het afschaffen van die buurtweg opstarten, maar er komt ook een archeologisch vooronderzoek bij kijken. Daardoor kijken we aan tegen een vertraging van minstens een jaar." Voorlopig komen de Vlaamse subsidies niet in gevaar, maar verder uitstel in dit dossier kan ervoor zorgen dat de deadline toch niet gehaald wordt. "We mikken nu op eind 2018 om te starten en dan zou alles nog binnen de timing zijn", besluit de schepen. (VDI)