Brandweer lanceert zomercampagne

Brandweerzone Midwest heeft in Staden haar zomercampagne gelanceerd. Onder het motto 'Hou jij een oortje in het zeil?' willen ze mensen aansporen om hun buren op de hoogte te brengen als zij op reis gaan. De brandweer ontwierp daarvoor speciale postkaarten. "Met de burenkaarten kun je op een makkelijke manier je buren er attent op maken dat je op reis bent", vertelt Lieven Rijckaert, hoofd van brandweer Tielt. "Zo kunnen je buren een oogje in het zeil houden. Er staat ook op hoe ze jou moeten contacteren en wat ze moeten doen bij brand of rook."


"De zomercampagne bouwt verder op de sensibilisering rond rookmelders die we enkele maanden geleden lanceerden", gaat burgemeester Francesco Vanderjeugd (Open Vld) verder. "In Staden zijn al 140 rookmelders verkocht en in alle deelnemende gemeenten samen - dertien in totaal- ging de duizendste deze week over de toonbank."


"Tegen het einde van het jaar willen we tweeduizend rookmelders verkopen. We willen minstens één melder per woning", zegt Rijckaert nog. "We moeten mensen zelfredzamer maken. Een brand overleef je maar enkele minuten. De brandweer doet er gemiddeld acht minuten over om ter plaatse te komen." (BCL)