"We zijn eersten die hier legaal mee mogen rijden in België"

VADER EN ZOON BOUWEN MAZDA OM TOT ELEKTRISCH VOERTUIG

Klaas en Renaat De Craemer bij hun omgebouwde Mazda. Onder de vele batterijen zit het motorblok.
Joke Couvreur Klaas en Renaat De Craemer bij hun omgebouwde Mazda. Onder de vele batterijen zit het motorblok.
De eerste Belgische benzinewagen die omgebouwd werd tot een elektrisch voertuig én toegelaten is op de openbare weg is een Tieltse creatie. Renaat (60) en Klaas (30) De Craemer uit de Driesstraat doken vier jaar lang elke zaterdag samen in de garage om het motorblok van een Mazda MX-5 uit 1994 in te ruilen voor 200 kilo batterijen en een elektrische motor. "Na zeven uur in het stopcontact is hij volledig opgeladen."

Vader en zoon De Craemer zijn gebeten door de elektronicamicrobe. Ze zijn allebei ingenieur en Klaas specialiseerde zich tot doctor. Zes jaar geleden waagden ze zich aan een eerste project: een kart uitrusten met elektrische aandrijving. "Dat was amusant. Toen bleek dat het lukte, wilden we onze grenzen verder verleggen", zeggen Renaat en Klaas. "We wouden zien of we een benzinewagen konden ombouwen tot elektrisch voertuig."


In 2012 kocht het duo een tweedehands Mazda MX-5 uit 1994. Ze bouwden een carport om de cabrio te kunnen stallen en gingen aan de slag. "We wisten toen helemaal niet of we ooit in ons opzet zouden slagen."

De auto wordt opgeladen met een kabel. Ook in de kofferbak achteraan zitten nog batterijen.
Joke Couvreur De auto wordt opgeladen met een kabel. Ook in de kofferbak achteraan zitten nog batterijen.

200 kilo batterijen

Vier jaar lang waren vader en zoon bijna elke zaterdag in de weer om onnodige onderdelen, zoals de uitlaat, te verwijderen en te vervangen door 200 kilo batterijen en een motor met elektronische sturing. "We hebben wel eens gevloekt en gediscussieerd, maar we zijn toch blij dat we met twee aan het project begonnen zijn. Als iemand geen zin had om verder te werken, trok de andere hem weer mee." In het voorjaar was de auto klaar, al staan er nog wat verbeterwerken op de agenda. "Het rijbereik van onze wagen is ruim 110 kilometer en hij verbruikt 180 Wattuur (Wh) per kilometer. Niet slecht, als je weet dat de meest zuinige elektrische wagen van het moment, de BMWi3, 152 Wh per kilometer verbruikt. De auto haalt 150 per uur en na zeven uur in het stopcontact is hij volledig opgeladen", aldus Renaat en Klaas.


Tot dan toe was er niemand in geslaagd om met een dergelijk voertuig op de openbare weg te mogen rijden in België. "We trokken naar Duitsland, waar we onze auto inschreven. De Mazda werd er twee dagen grondig getest. We moesten enkele inox bouten vervangen door stalen exemplaren, maar kregen goedkeuring. Vervolgens voerden we de auto in in België en volgde er een validatieprocedure. Na een tweedehandskeuring konden we de baan op. We zijn de eerste in België met toelating om een omgebouwde wagen in het verkeer te brengen. Nu willen we er vooral van genieten. Al plannen we wel nog enkele aanpassingen. Zo willen we een aansluiting om sneller te laden, die ook compatibel is met de oplaadpalen in het straatbeeld."