“Tielt op de kaart zetten als dé winkelstad”: handelaars uit kernwinkelgebied lanceren campagne #shoppingtielt

De handelaars van het Tieltse kernwinkelgebied lanceren een grote socialemediacampagne met de hashtag #shoppingtielt
Sam Vanacker De handelaars van het Tieltse kernwinkelgebied lanceren een grote socialemediacampagne met de hashtag #shoppingtielt
Tielt op de kaart zetten als de winkelstad bij uitstek. Dat is het ultieme doel van een gloednieuwe, groots opgezette socialemediacampagne. Vijfentwintig handelaars uit het kernwinkelgebied sloegen de handen in elkaar met een communicatiebureau en dinsdag werd de campagne afgetrapt met de hashtag #shoppingtielt.

“Individueel zijn al veel winkeliers aanwezig op sociale media, maar samen staan we zo veel sterker. En dankzij een uniform communicatieplatform wordt de som zoveel groter dan de delen”, opent Pieter Breyne van de handelaars van het kernwinkelgebied. “Het idee ontstond in maart vorig jaar. We hadden net een opleiding sociale media achter de rug toen we te weten kwamen dat OC West (Ondernemerscentrum West-Vlaanderen-nvdr.) een subsidieronde voor kernversterkende initiatieven organiseerde. Ons idee voor een citymarketingcampagne werd geselecteerd en met een subsidie van 4.000 euro kunnen we een derde van ons project bekostigen. Dankzij de steun van de stad Tielt konden we nog eens op 4.500 euro rekenen.”

Bereik en professionele content

De resterende kost van de campagne betalen de handelaars zelf, maar volgens Breyne weegt die kost niet op tegen het bereik. “Het komt neer op 180 euro per jaar, maar dat is een fractie van de prijs die je in regionale magazines betaalt voor advertenties. Bovendien zal het bereik van #shoppingtielt veel groter zijn.” De handelaars gingen in zee met communicatiebureau Ikoon en er werd ondertussen een Facebookpagina en een Instagramaccount in het leven geroepen.

Op regelmatige tijdstippen zal Ikoon voor professionele posts zorgen waarbij de winkeliers
én shoppende klanten individueel
in de kijker worden gezet

Pieter Breyne, handelaars van het kernwinkelgebied

“Op regelmatige tijdstippen zal Ikoon voor professionele posts zorgen waarbij de winkeliers én shoppende klanten individueel in de kijker worden gezet. Verder zorgen we ook voor gemeenschappelijke content, zoals pakweg rond onze kerstverlichting of evenementen zoals Window Fashion. Door onze netwerken te bundelen hopen we toch zeker aan een paar duizend volgers te geraken. Zo willen we een sterke online gemeenschap creëren voor klanten en handelaars. We hopen uiteraard dat de klanten zelf ook hun ervaringen delen onder #shoppingtielt.”

Levende paspoppen

Het eerste evenement dat onder de vleugels van #shoppingtielt plaatsvindt, wordt het jaarlijkse Window Fashion op 21 en 22 maart. Vooral op zondag wordt iedereen verwend met heel wat extra’s. Zo duiken er opnieuw levende modellen op in de winkeletalages en wordt er voor animatie voor jong en oud gezorgd. Een pendeltreintje brengt de bezoekers van de verschillende centrumparkings tot aan de winkels in het verkeersvrije centrum. Wie shopt bij twee verschillende deelnemende handelaars kan op de promostand zijn of haar spaarkaart inruilen voor een goodiebag.

Bij shoppingevenement Window Fashion kunnen bezoekers straks opnieuw levende modellen aan het werk zien in de etalages
Joke Couvreur Bij shoppingevenement Window Fashion kunnen bezoekers straks opnieuw levende modellen aan het werk zien in de etalages