16-jarige geeft leraar kopstoot

LEERKRACHTEN LYCEUM AAN DE STROOM ZIJN LAKSE AANPAK SCHOOL BEU

Het Lyceum aan de Stroom, waar een leerling de leraar in de klas een kopstoot gaf.
Foto Vergauwen Het Lyceum aan de Stroom, waar een leerling de leraar in de klas een kopstoot gaf.
Opschudding in het Lyceum aan de Stroom in Temse, waar een 16-jarige leerling uit het BSO dinsdag in een vlaag van razernij een leraar een kopstoot gaf in de klas. Enkele leerkrachten zijn de 'Amerikaanse toestanden' in de school meer dan beu en eisen een strengere aanpak. De directie beslist vandaag over het lot van de leerling.

Bij vele leerkrachten van het Lyceum aan de Stroom, het vroegere Koninklijk Atheneum, is het geduld op. Wat dinsdag in een klas in het vierde middelbaar bso gebeurde, was meer dan de spreekwoordelijke druppel. Een 16-jarige leerling gaf in de klas een kopstoot aan een leraar. Dat gebeurde na een woordenwisseling, waarbij de leerling weigerde om naar het leerlingensecretariaat te gaan. Bij enkele andere leerkrachten van het Lyceum aan de Stroom is de maat vol. "We gaan hier echt naar Amerikaanse toestanden op school. Dit is compleet onaanvaardbaar, maar de school heeft het veel te ver laten komen. Als leerlingen niet meer weten waar de grens ligt, kunnen er zo'n dingen gebeuren. Een leerling moet al serieuze dingen uitsteken om hier van school te worden gestuurd. Zo kan het echt niet verder", klinkt het bij enkele leerkrachten.

Sociale mix

Het Lyceum aan de Stroom, waar de meerderheid van de leerlingen van allochtone afkomst is, probeert al enkele jaren om een grotere sociale mix te krijgen én om meer jongeren aan te spreken om voor het aso- of bso-studieaanbod in de eigen gemeente te kiezen. Temse kampt al langer met een 'schoolvlucht' naar vooral Sint-Niklaas. Het Lyceum is nog de enige school in de Scheldegemeente die secundair onderwijs aanbiedt.

Directeur Ann Van Dael van het Lyceum aan de Stroom weerlegt met klem dat er te laks wordt opgetreden. "Dit is een heel ernstig vergrijp. Het is een eenmalig incident, dat in elke school kan gebeuren. We hebben meteen daadkrachtig opgetreden. De leerling is na de feiten onmiddellijk preventief geschorst en dinsdag uit de lessen gehouden. Die schorsing duurt tot we een beslissing hebben genomen over de sanctie, wat donderdag (vandaag, red.) zal gebeuren. Dinsdagmiddag heb ik de betrokken leerkracht en leerling gehoord. 's Avonds heb ik de moeder gesproken en ook het CLB is ingeschakeld. Donderdag (vandaag, red.) is er een klassenraad, zoals de procedure voorschrijft, waarbij alle leerkrachten van de jongen, een conclusie zullen vormen en aan mij zullen voorleggen."

Over 'Amerikaanse toestanden' wil de directrice het niet hebben. "Daar val ik een beetje van uit de lucht. Dat klopt niet. We hebben een heel traject voor leerlingen met problematisch gedrag. Het is niet omdat een jongere één misstap zet, dat er automatisch de uitsluiting van school volgt. Maar er zijn grenzen. Als de veiligheid van leerkrachten in het gedrang komt, en dat kun je nu zo interpreteren, dan is dit in zekere zin het einde van de rit. En welke nationaliteiten of welke afkomst leerlingen hier hebben, dat zorgt bij ons niet voor extra gevoeligheden."

Puberaal gedrag

De leerlingen hebben hun eigen mening. "Het puberaal gedrag kan soms ver gaan. Maar ik zat vroeger op het ISA (vroegere Instituut Sinte-Ambelberga, red) en daar kon het nog meer waaien."


"Jongeren zijn veel mondiger, alleen interpreteren ze die mondigheid verkeerd. Ze denken vaak: 'Ik ben mondig, dus mag ik ook volledig mijn ding doen' en hoef niet te luisteren", zegt Van Dael.


De politie is na het incident niet verwittigd. De leerkracht heeft tot nu toe geen klacht ingediend.