"Dit is echt een grote verbetering"

VERNIEUWDE N41 NA ANDERHALF JAAR VAN WERKZAAMHEDEN OFFICIEEL GEOPEND

Minister Ben Weyts en burgemeester Luc De Ryck rijden met de kinderen van de plaatselijke basisschool op de nieuwe fietspaden langs de N41.
Joris Vergauwen Minister Ben Weyts en burgemeester Luc De Ryck rijden met de kinderen van de plaatselijke basisschool op de nieuwe fietspaden langs de N41.
Na anderhalf jaar van grootschalige werkzaamheden is de vernieuwde N41 gisteren officieel geopend. Met dubbelrichtingfietspaden, een fietstunnel en ventwegen is de verkeerssituatie er fors verbeterd. Minister Ben Weyts fietste het traject samen met leerlingen van de plaatselijke basisschool in. Enig minpunt: door een gebrek aan duidelijke signalisatie komt heel wat doorgaand verkeer toch op de lokale ventwegen terecht.

De herinrichting van de Nieuwe Steenweg (N41) tussen de Steenweg Hulst-Lessen en de tunnel aan de Dorpstraat is helemaal achter de rug. Anderhalf jaar duurde de vernieuwing van dat deel van de gewestweg, wat voor de bewoners niet de makkelijkste periode was.


Ook de voorbije weken was het knarsetanden voor het verkeer tussen Sint-Niklaas en Hamme, omdat de gewestweg in de laatste fase van de werken in beide richtingen afgesloten werd. Dat veroorzaakte onder meer in Hamme behoorlijk wat overlast op de lokale wegen. Voor de bewoners van de Nieuwe Steenweg zelf zorgden de werkzaamheden uiteraard voor hinder.


Vaak werd hun geduld op de proef gesteld, maar nu het eindresultaat er is heerst er toch grote tevredenheid. "De werken duurden een hele tijd en we hebben vaak in de modder gezeten, maar we zijn echt wel tevreden nu. De verkeerssituatie is helemaal veranderd en dat is een grote verbetering", aldus buurtbewoonster Eliya Merckx.

Eliya Merckx aan één van de nieuwe ventwegen.
Joris Vergauwen Eliya Merckx aan één van de nieuwe ventwegen.

Onduidelijke signalisatie

Wat wel nog beter kan, is de signalisatie voor het doorgaand verkeer op de N41. Veel bestuurders blijken ongewild op de ventweg terecht te komen vanuit de richting van Sint-Niklaas, door een gebrek aan duidelijke signalisatie.


"Uiteraard is dat nefast voor de plaatselijke bewoners en voor de verkeersdoorstroming aan de rotonde van de Duivenhoek", klinkt het.

Aandacht voor fietsers

De vernieuwing van de riolering en de weginfrastructuur kostte in totaal zo'n 5,5 miljoen euro. Naast de N41 kwamen twee nieuwe ventwegen, om het lokale verkeer te scheiden van het doorgaand verkeer. Langs beide ventwegen liggen er nu dubbelrichtingfietspaden, over een traject van 4 kilometer, met in het midden een fietstunnel onder de N41 die beide fietspaden met elkaar verbindt.


Daarnaast zijn er ook nog 150 nieuwe bomen aangeplant langs de weg. "De langverwachte metamorfose van de N41 op deze plek is een feit. Het is een forse investering, waarbij terecht veel aandacht naar de fietsers ging. Met de doortrekking van de fietssnelweg tot in Dendermonde in 2018 bouwen we hierop verder", aldus minister Ben Weyts.


Ook burgemeester Luc De Ryck (CD&V), die voor de gelegenheid zijn koersoutfit had aangetrokken, kneep aan de nieuwe fietstunnel tevreden even de remmen dicht. "Na de tunnel aan de Duivenhoek in 2004 is dit opnieuw een gigantische opwaardering voor de wegeninfrastructuur in Elversele. Voor iedereen betekent dit een grote vooruitgang."


Voor het verkeer op de N41 in Sint-Niklaas en Temse is er de voorbije tien jaar veel gebeurd, met eerst de aanleg van de westelijke ringweg, met een viaduct over de spoorlijn, in Sint-Niklaas en de rotonde aan de Tuinlaan, daarna de herinrichting van de kruispunten van de N41 aan het op- en afrittencomplex van de E17, met de Kettermuitstraat en nu het traject in Elversele.