Trucker rijdt in op file door eerder ongeval: E34 opnieuw vrijgemaakt

De brandweer moest de zwaargewonde chauffeur uit het wrak bevrijden.
Kristof Pieters De brandweer moest de zwaargewonde chauffeur uit het wrak bevrijden.
Bij twee verkeersongevallen op de E34 tussen Moerbeke-Waas en Stekene zijn twee chauffeurs in kritieke toestand afgevoerd. Om 6.30 uur werd een Nederlandse vrachtwagenchauffeur onwel en belandde hij in de berm. In de staart van de file gebeurde twee uur later een nieuw ongeval waarbij een trucker inreed op een voorligger. De chauffeur werd eveneens in kritieke toestand overgebracht naar het ziekenhuis.

Bij het eerste ongeval vanochtend in de rijrichting van Zelzate waren geen andere voertuigen bij betrokken. De Nederlandse vrachtwagenchauffeur ging rond half zeven plots met zijn truck van de weg af en belandde in de berm waar hij ei zo na niet verder in een diepe gracht schoof.

Een voorbijganger ging meteen poolshoogte nemen en stelde vast dat de chauffeur bewusteloos in zijn cabine lag. De medische hulpdiensten kwamen meteen ter plaatse om hem de nodige zorgen toe te dienen. De trucker werd vervolgens in kritieke toestand afgevoerd naar het ziekenhuis.

Bij het eerste ongeval werd een vrachtwagenchauffeur onwel achter het stuur en belandde deze in de berm.
Kristof Pieters Bij het eerste ongeval werd een vrachtwagenchauffeur onwel achter het stuur en belandde deze in de berm.

Tweede ongeval in staart file

Doordat de truck getakeld moest worden, ontstond er in de ochtendspits al snel een lange file. Ter hoogte van Stekene gebeurde om 8.20 uur in de staart van die file een tweede ongeval, opnieuw met een Nederlandse vrachtwagenchauffeur. De man reed met zijn truck in op een Poolse vrachtwagen, geladen met auto-onderdelen. Die vrachtwagen werd door de klap op zijn beurt tegen een derde vrachtwagen van een firma uit het Antwerpse Nijlen geduwd. De chauffeur van die truck kwam er met de schrik vanaf. 

“Ik had al op de radio gehoord dat er een ongeval gebeurd was en dat er een file stond en reed daarom voorzichtig”, getuigt hij. “Toen ik de staart de file naderde, keek ik steeds in mijn achteruitkijkspiegel om te zien of het verkeer achter mij ook vertraagde. Ik zag dat mijn Poolse collega zijn vier richtingaanwijzers had aangezet en ruim voldoende afstand hield, zeker 50 meter. Ik was gerustgesteld maar luttele seconden later volgde een luide knal en zag ik een stofwolk achter mij. Daarop heb ik plankgas gegeven en heb ik het stuur omgedraaid richting pechstrook.”

“De Poolse truck schampte wel nog net de achterkant van mijn vrachtwagen, een gloednieuwe trouwens want er staat amper 5000 kilometer op de teller. Ik ben onmiddellijk uitgestapt en zag de ravage achter mij. Daarop ben ik naar de totaal verhakkelde vrachtwagen gelopen. Met een andere passant hebben we met een koevoet geprobeerd om de deur open te wrikken maar dat lukte niet. De brandweer was gelukkig wel erg snel ter plaatse.”

Kristof Pieters

Mugarts met heli ter plaatse gekomen

Al snel werd duidelijk dat de toestand van de geknelde chauffeur zeer ernstig was. De brandweer moest hem met hoge spoed uit de vrachtwagen halen. Zelfs de Brugse mugheli kwam ter plaatse. 18 minuten na de oproep landde de heli op de snelweg die volledig afgesloten was. De bestuurder werd niet per heli maar wel met de ziekenwagen en de mugarts aan boord in kritieke toestand afgevoerd naar het UZ in Gent.

Heel wat bestuurders stonden een tijdlang geblokkeerd tussen de oprit Stekene en het ongeval. In een van de eerste auto’s achter het ongeval zat een man die op weg was naar de begrafenis van zijn moeder. Na een klein uur kon de man zijn weg verder zetten.

Ondertussen had de federale wegpolitie de snelweg afgesloten ter hoogte van de afrit Stekene. Via een alternatieve route kon het verkeer zijn weg verder zetten. De E34 richting Zelzate was tot na de middag afgesloten voor het verkeer omdat het parket een verkeerdeskundige ter plaatse heeft gestuurd. Intussen is de rijbaan terug vrijgemaakt.

Kristof Pieters
De Poolse vrachtwagen werd achteraan aangereden in de staart van de file.
Kristof Pieters De Poolse vrachtwagen werd achteraan aangereden in de staart van de file.
Een mugarts kwam met de heli ter plaatse om het slachtoffer de eerste zorgen toe te dienen.
Kristof Pieters Een mugarts kwam met de heli ter plaatse om het slachtoffer de eerste zorgen toe te dienen.
Door het ongeval was de E34 volledig versperd in de richting van Zelzate.
Kristof Pieters Door het ongeval was de E34 volledig versperd in de richting van Zelzate.
Kristof Pieters
Kristof Pieters
Kristof Pieters



18 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Christel De Visscher

    Denk dat alle vooroordelen over deze chauffeur die in zeer ernstig levensgevaar is, beter achterwege kan blijven...niet netjes en ongepast. Hoe Uw gedachte of uitgesproken mening ook is, laat deze uit respect voor deze chauffeur aub. achterwege..dank U.

  • Rik Vrachten

    Alė , daar gaan we weer . Breek het imago van de VW chauffeurs nog maar wat meer af !! Wat een bende hypocrieten zijn jullie toch !! Zonder het wegtransport staat alles stil ! Bijna alles rondom ons is minimaal 1 of meerdere malen vervoerd !! Sta daar aub eens bij stil . Zonder wegtransport valt op korte tijd het leven volledig stil !! Hoeveel ongevallen per dag waar geen VW bij betrokken is ??

  • Soenen Bart

    Wanneer wordt het eindelijk verboden om de automatische reminstallatie die nieuwere vrachtwagens hebben uit te schakelen? Veel bestuurders doen dat omdat ze het 'hinderlijk' vinden !

  • Werner Gielis

    weer maar eens buitenlandse chauffeurs, wanneer gaan die eindelijk eens betalen voor het onheil en de schade die zij hier aanrichten op de door ons, met belastingen en allerlei taksen, betaalde wegen ?

  • Jos Plessers

    Onze nieuwe vrachtwagens remmen zelf indien er risico tot aanrijding is,met een serieus geluid in de cabine.Moest verplicht zijn in ALLE voertuigen