Bewoners zoeken oplossing voor sluipverkeer

GEMEENTE WIL IN NAJAAR PROEFOPSTELLING KLAAR HEBBEN

Sarah Dewinter klaagt over het sluipverkeer in de Lesagestraat, waar ze woont.
Lukas Stallaerts Sarah Dewinter klaagt over het sluipverkeer in de Lesagestraat, waar ze woont.
Na Melsbroek zoekt het schepencollege nu ook een oplossing voor de problemen van het sluipverkeer in Steenokkerzeel. Daar klagen de bewoners van onder meer de Lesagestraat en de Damlaan allang over sluipverkeer en overdreven snelheid. Gisteren werd een participatievergadering gehouden. Eind dit jaar wil de gemeente een proefopstelling klaar hebben om het probleem op te lossen.

In deelgemeente Melsbroek wordt op 1 augustus een grote zone 30 ingevoerd. Daarmee wil het schepencollege het vele sluipverkeer er weren. De maatregel werd genomen na een participatievergadering, waarop inwoners hun zegje over de problematiek konden doen. Wegens het succes daar organiseerde de gemeente gisteren ook een participatievergadering over de verkeersproblemen in Steenokkerzeel. "Daar is de situatie iets complexer, aangezien er wat meer straten bij betrokken zijn", zegt mobiliteitsschepen Wim Mombaerts (Klaver/N-VA). "De voornaamste problemen spelen zich evenwel in de Lesagestraat en de Damlaan af. Vooral tijdens de spitsuren kreunen beide straten onder het sluipverkeer. Automobilisten willen de Tervuursesteenweg en de Haachtsesteenweg vermijden en kiezen daarom voor de binnenwegen."


De bewoners zijn tevreden dat er eindelijk iets gedaan wordt aan de problematiek. "Ik durf mijn kinderen niet meer alleen naar de auto te laten stappen", zegt Sarah Dewinter, die in de Lesagestraat woont. "Ook wanneer ze naar het speelpleintje wat verderop willen, kunnen we ze niet alleen laten gaan. Tijdens de spitsuren is het hier zo druk en rijden automobilisten zo snel dat de situatie helemaal uit de hand loopt."

Lukas Stallaerts

Eenrichtingsverkeer?

Een andere bewoner van de Lesagestraat, die liever anoniem wenst te blijven, opteert voor eenrichtingsverkeer en een versmalling van de straat. "Op die manier kan je de hoge snelheid wat drukken", klinkt het. "Dat is broodnodig, want er worden gemakkelijk snelheden van 80 tot 90 kilometer per uur gehaald. Als de politie hier een uur komt flitsen, dan vliegen er minstens 150 automobilisten op de bon."

Zes voorstellen

Tijdens de participatievergadering werden zes voorstellen gedaan. "Zo behoort een knip van de Cornellekesstraat naar de Lesagestraat tot de opties", zegt schepen Mombaerts. "Op die manier kan men niet langer via de binnenwegen van de Tervuursesteenweg naar de Haachtsesteenweg. Een andere optie is een circulatieplan uitwerken, waarbij zowel in de Lesagestraat als de Wambeekstraat, de Keistraat en de Kapelstraat eenrichtingsverkeer ingevoerd wordt. Zo zijn er zes mogelijkheden. De komende weken en maanden analyseren we de suggesties van de bewoners en tegen eind dit jaar willen we een proefopstelling klaar hebben. Dat zal met de input van een externe verkeersexpert gebeuren. Na enkele maanden zal de proefopstelling geëvalueerd worden en waar nodig bijgestuurd."