In het spoor van de renners die 100 jaar geleden de verwoeste gewesten trotseerden. Peter start maandag in wielertocht Omloop van de Slagvelden: “We starten vol ambitie, maar het traject is niet te onderschatten’

Peter Demonie maakt zich op voor de Omloop van de Slagvelden.
Joke Couvreur Peter Demonie maakt zich op voor de Omloop van de Slagvelden.
Acht ritten door België, Frankrijk en Luxemburg, samen goed voor 2.098 kilometer en 17.000 hoogtemeters. Een eeuw na datum komen op maandag 19 augustus 87 renners aan de start van de Omloop van de Slagvelden. Peter Demonie (47) is een van hen. De Westrozebekenaar is een fervent ‘randonneur’ of langeafstandsfietser. “In 1919 waren er na de vijfde etappe maar 29 renners meer over. Laat ons hopen dat wij beter doen.”

Toen de Franse krant Le Petit Journal in 1919 als eerbetoon aan de gesneuvelde soldaten een wielerwedstrijd langs de slagvelden van het westelijke front organiseerde, fronsten velen de wenkbrauwen. Wie durfde het nu aan om tweeduizend kilometer te koersen door de verwoeste gewesten waar de heropbouw nog moest beginnen en de wegen getekend waren door de oorlog, bomkraters inclusief? 87 renners kwamen aan de start. Onderweg werden ze geteisterd door regen, hagel en zelfs sneeuw. Velen vielen af door pech en uiteindelijk bereikten amper 21 renners de finish.

Oostvleteren anno 1919. De stukgeschoten weg tussen Veurne en Ieper, waar de renners langs kwamen.
repro Christophe Deconinck Oostvleteren anno 1919. De stukgeschoten weg tussen Veurne en Ieper, waar de renners langs kwamen.

In de vergetelheid

Door de jaren heen raakte de heroïsche koers in de vergetelheid, tot Diksmuideling Frank Becuwe er in 2013 een boek overschreef. Dat inspireerde Luc Dossche uit het Oost-Vlaamse Oosteeklo om dit stukje wielergeschiedenis nieuw leven in te blazen. Op maandag 19 augustus is het zover. Dan komen opnieuw 87 sportievelingen aan de start van de Omloop van de Slagvelden, waaronder dertien West-Vlamingen. Peter Demonie is er een van. Hij werkt in de schrijnwerkerij van zijn broer in Westrozebeke en is al dertig jaar een fervent fietser. “Jaarlijks zit ik toch vlot aan zestienduizend kilometer”, vertelt hij. “In 2014 heb ik meegereden met Parijs-Brest-Parijs (een vierjaarlijkse fietstocht van 1.200 kilometer, nvdr) en eigenlijk was ik van plan me dit jaar opnieuw in te schrijven. Tot ik van collega’s hoorde dat de Omloop van de Slagvelden opnieuw zou gereden worden. Samen met twee collega-randonneurs uit Oostende en Evergem besloten we de  uitdaging aan te gaan, want wie weet krijgen we maar een keer de kans om deze Omloop te rijden."

Tervate anno 1919. Over deze pas herstelde brug, haastten de renners zich naar het volgende controlepunt.
repro Christophe Deconinck Tervate anno 1919. Over deze pas herstelde brug, haastten de renners zich naar het volgende controlepunt.

Plantrekkerij

Peter beseft dat de Omloop geen lachertje wordt. “We starten vol ambitie en hopen de finish te halen, maar het traject is niet te onderschatten. Ik ben bezig dat boek van Frank Becuwe te lezen. In 1919 waren er na de vijfde etappe maar 29 renners meer over. Laat ons hopen dat wij beter doen. Slaapgelegenheid hebben we ondertussen al geboekt en de bevoorrading gaan we onderweg regelen. Een volgwagen hebben we niet, al kunnen we wel tijdens elke etappe een sporttas meegeven met de organisatie. Voor de rest wordt het een kwestie van ons plan trekken. Honderd jaar geleden was dat ongetwijfeld niet anders.”

Het boek van Frank Becuwe waar mee het allemaal begon: "De Omloop van de Slagvelden, de meest heroïsche wielerwedstrijd ooit."
Christophe Deconinck Het boek van Frank Becuwe waar mee het allemaal begon: "De Omloop van de Slagvelden, de meest heroïsche wielerwedstrijd ooit."

Peter is overigens niet de enige dappere uit onze regio die straks aan de start van de Omloop der Slagvelden staat. Ook Izegemnaar Vincent Holvoet, Stadenaar Niels Desnouck en Tieltenaar Thijs Goemaere zijn ingeschreven.

De route van de omloop der slagvelden anno 1919
Kos De route van de omloop der slagvelden anno 1919
De route anno 2019
Wielerroem De route anno 2019



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.