“Gansrijden barbaars? Ze weten niet eens waar ze over praten”

Polderbond wil niet ingaan op vraag van dierenrechtenorganisaties voor diervriendelijk alternatief bij het gansrijden

Koning en keizer Vincent Koch ziet het niet zitten om met een kunstgans te rijden.
Alfons Schryvers Koning en keizer Vincent Koch ziet het niet zitten om met een kunstgans te rijden.
De Antwerpse polderdorpen voelen zich in hun ziel geraakt nu dierenrechtenorganisaties zoals Gaia een diervriendelijk alternatief vragen voor het gansrijden. Dat moet met een ‘kunstgans’ kunnen, klinkt het. Maar daar is Frans De Schutter, voorzitter van de overkoepelende polderbond, niet voor te vinden. “Ze weten niet waar ze over praten. Onze ganzen worden altijd eerst door een dierenarts geëuthanaseerd.”

Negen dierenrechtenorganisaties, waaronder Gaia en Animal Rights, hebben het gansrijden in het vizier. Bij die sport moeten ruiters al rijdend de kop van een dode gans proberen losrukken. Volgens de dierenrechtenorganisaties is het een perverse traditie die dringend bijgestuurd moet worden. Ze vragen aan Vlaams minister voor Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) een diervriendelijk alternatief. Lees: geen echte ganzen meer, wel kunstganzen. Maar voor Frans De Schutter, voorzitter van de overkoepelende polderbond is de hele discussie belachelijk. “Gansrijden is niet barbaars”, reageert hij. “We kiezen een oude gans die dan een dodelijk spuitje krijgt.”

Alfons Schryvers

“Het gansrijden brengt voorts duizenden mensen samen en creëert verbondenheid. Het spel brengt weer leven in de in het verleden zwaar geteisterde polderstreek. Jong, oud, student, arbeider,... Haast iedereen in de polder is verbonden met een gansrijdersvereniging.” 

Een kunstgans? Dat zou de dood van het gansrijden zijn

Vincent Koch

De dierenrechtenorganisaties willen evenwel niet dat het gansrijden geschrapt wordt. Overstappen op het gebruik van kunstganzen is voldoende. Maar ook dat zien de gansrijders niet zitten. “Zonder gans geen gansrijden”, zegt Vincent Koch, koning en keizer van de nieuwe Gans Berendrecht. “Het gaat om de techniek en kracht. Elke gans is anders: de ene taai, de andere al wat gemakkelijker. Hoe vervang je dat door iets mechanisch? Kunstganzen zouden de dood van het gansrijden zijn.”

Ook voor keizers Rik Hendrickx en Maarten Gabriels is het idee van Gaia en co te gek om los te lopen. “Moeten we hier echt op reageren? Niets kan tippen aan een echte gans. Ze kennen er gewoon niets van.” 

Eind februari start het nieuwe seizoen met het koningsrijden bij de verschillende maatschappijen. Daarna nemen de koningen het tegen elkaar op voor de keizerskroon, de hoogste eer die een ganzenrijder kan behalen. “Dat de dierenrechtenorganisaties maar eens komen kijken hoe de vork echt aan de steel zit. En dat ze maar goed onthouden: aan onze tradities wordt niet geraakt!”

Frans De Schutter, voorzitter van de overkoepelende polderbond der verenigde gansrijders.
Alfons Schryvers Frans De Schutter, voorzitter van de overkoepelende polderbond der verenigde gansrijders.

Burgemeesters in de verdediging

De burgemeesters Rik Frans (Stabroek), Carl Geeraerts (Berendrecht, Zandvliet en Lillo) en Koen Palinckx (Ekeren) verdedigen in een brief aan Vlaams minister Ben Weyts het gansrijden in zijn huidige vorm. “Gansrijden beschouwen als dierenmishandeling, en zelfs de woorden perverse traditie gebruiken, is een onterechte aanval naar de talrijke gansrijdersverenigingen en hun sympathisanten. Vele dorpsbewoners kijken reikhalzend uit naar dit evenement. Het zijn werkelijk hoogdagen in de polder. Het gansrijden heeft niets met dierenmishandeling te maken. Het is een belangrijk onderdeel van onze samenleving in de polderdorpen. Laat ons deze mooie traditie niet stuk maken. We zullen er steeds voor blijven ijveren dat het gansrijden gekoesterd en verankerd wordt in de ganse polder in zijn huidige vorm”. De brief van de burgemeesters is vergezeld van een uitnodiging aan Ben Weyts om het eerstvolgende gansrijden in één van de polderdorpen bij te wonen.

Geschiedenis

Het gansrijden is een eeuwenoude traditie die nog enkel beoefend wordt in de Antwerpse polderdorpen Berendrecht, Zandvliet, Lillo, Stabroek, Hoevenen en Ekeren waar in totaal 9 verenigingen actief zijn. Sommige verenigingen bestaan al meer dan honderd jaar. Het gansrijden is een folkloristisch volksspel beoefend door landbouwers tijdens de kalme winterperiode waarbij een dode gans ondersteboven aan de galg wordt gehangen. De deelnemers rijden een voor een te paard onder de galg door en proberen de kop van de gans eraf te trekken. Diegene die de kop trekt is koning van zijn maatschappij. Met de jaren wijzigde de manier waarop het spel uitgevoerd werd. Oorspronkelijk trachtte men de kop af te rukken van een levend opgehangen gans, waarvan de nek dikwijls ingesmeerd was met vet of olie. Sinds de wet op de dierenbescherming, van 1929, worden geen levende dieren meer gebruikt. Tegenwoordig wordt een veearts gevraagd om de gans vooraf op een verantwoorde manier te doden. Vooral de laatste twintig jaar kent het spel een ware heropleving. De meeste gansrijdersverenigingen moeten zelfs met wachtlijsten werken omdat er elk jaar maar maximaal 35 deelnemers aan de wedstrijd mogen deelnemen. Begin dit jaar deed de overkoepelende polderbond nog een poging om, met steun van verschillende plaatselijke burgemeesters, parlementairen en provincieraadsleden, het gansrijden te laten erkennen als cultureel erfgoed. Die poging werd echter gestaakt wegens een te omslachtige, en kostelijke, administratieve procedure.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Paul Vandekerckhove

    Indien het een afrikaanse rituele bezigheid had geweest was het een cultureel erfgoed ...

  • PIETER ROGIERS

    Trap aub niet in de val van bedrieglijke organisaties zoals Gaia: met overdreven drama trachten ze u emotioneel te manipuleren om u te laten doneren! Vraag de balans van Gaia maar eens op: meer dan 3.000.000 € eigen vermogen waarvan geen euro naar de dieren gaat, pure zelfverrijking!!!

  • Pierre Decauwers

    Vroeger waren mensenoffers ook traditie. Neen dus, tradities zijn er om te evolueren of af te schaffen. Vrij achterlijke toestanden naar mijn mening.

  • Ivo Vandeneynde

    Waarom moet er per sé een dier gedood worden om het plezier van de mens? Het gaat niet om doden om te eten, maar doden om puur plezier.

  • Eva Knebel

    Gansrijden en dan een kop van een gedode gans trekken? Waarom niet ringsteken zoals in Zeeland? Dat is zelfs nog moeilijker! Eens kijken of de gansrijders dat kunnen?