Heibel over NMBS-parking: “Stad laat treinreizigers in de kou staan”

Sint truiden /herinrichting station
bob moors Sint truiden /herinrichting station
“Terwijl andere gemeenten allerlei acties ondernemen om de NMBS op andere gedachten te brengen om parkeergeld te vragen voor de parkings rond het station, doet de stad Sint-Truiden net het omgekeerde”, zegt Vlaams Parlementslid Ludwig Vandenhove (sp.a). “Er komt een uitbreiding van de fietsenparkings”, reageert burgemeester Veerle Heeren (CD&V).

“De stad Sint-Truiden doet inderdaad net het omgekeerde, dat wordt mij bevestigd uit verschillende bronnen”, zegt gemeenteraadslid en Vlaams volksvertegenwoordiger Ludwig Vandenhove. “Zij ondernemen niets (petities, principiële beslissing gemeenteraad en dergelijke). Integendeel, zij hebben laten weten aan de NMBS dat zij het goed vinden dat er moet betaald worden voor de parking aan het station, omdat dit ‘spoort’ met het parkeerbeleid van de stad. Zij waren zelfs niet aanwezig op een vergadering waar de NMBS een aantal gemeenten had uitgenodigd. Onbegrijpelijk, waar blijft hun visie om het openbaar vervoer te promoten? Sint-Truiden zou net de gebruikers van het openbaar vervoer moeten stimuleren en nog meer inwoners proberen te overtuigen de bus en/of de trein te gebruiken”, fulmineert Vandenhove. 

Fietsenparkings

“De NMBS heeft beslist dat de parkings van alle stations in Vlaanderen, waar veel pendelaars opstappen, exclusief ten dienste moeten zijn van de pendelaars die de trein nemen met een abonnement”, reageert burgemeester Veerle Heeren (CD&V). “Hun beslissing is onomkeerbaar voor alle lokale besturen. Momenteel onderzoekt de stad op welke manier de blauwe zone in de buurt rond het station kan worden uitgebreid om een mogelijk ongewenst effect naar de omwonenden te vermijden. Andere langparkeerders, die op dit moment gebruik maken van de stationsparking, kunnen in de toekomst gebruik maken van de ondergrondse parking van de Gazometersite. De NMBS heeft laten weten dat, wanneer de stationsparking betalend wordt, het zal zorgen voor een verbetering van de infrastructuur. Men verwacht bovendien dat heel wat pendelaars de wagen links zullen laten liggen, om naar het station te komen en de auto zullen vervangen door de fiets. Ook wat dat betreft heeft de NMBS laten weten dat er werkt wordt gemaakt van een uitbreiding en optimalisering van de fietsenparkings aan het station.”




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • WILMA ULRIX

    Nogal domme ideeen van de NMBS. Mensen die nu met de auto naar het station gaan, doen dat omdat de afstand te ver is om te fietsen. Dat de stationsparkings voorbehouden moeten zijn voor treinreizigers is evident. Maar doe dat dan zoals in Nederland: betaal het parkeergeld terug op vertoon van het vervoersbewijs. Zoals de NMBS het nu organiseert zullen ze alleen mensen uit de trein jagen. Piet Philipse Sint-Truiden