188 banen op de tocht bij Punch Powertrain in Sint-Truiden en mogelijk nog meer ontslagen op komst

 Vertegenwoordigers van de vakbonden bij Punch Powertrain werden vanmorgen om 8.30 uur verwacht op een bijzondere bijeenkomst van de ondernemingsraad.
Mine Dalemans Vertegenwoordigers van de vakbonden bij Punch Powertrain werden vanmorgen om 8.30 uur verwacht op een bijzondere bijeenkomst van de ondernemingsraad.
Punch Powertrain - een producent van versnellingsbakken in Sint-Truiden - schrapt 188 banen. Dat werd bekend na een bijzondere bijeenkomst van de ondernemingsraad vanochtend. Volgens VTM NIEUWS zouden 172 arbeiders en 16 bedienden binnenkort op straat staan. Dit wordt nu bevestigd door Raf Dal Cero, secretaris van ABVV Metaal. “We hebben de productie vandaag stilgelegd en de werknemers zijn naar huis gegaan op kosten van de werkgever. Woensdag houden we een eerste consultatieronde met het management in kader van de wet Renault.” Ook binnen de R&D-afdeling en ondersteunende afdelingen moet een herstructurering worden doorgevoerd, wat nog meer ontslagen met zich mee zou brengen. 

 Punch Powertrain ontwikkelt momenteel een hybride transmissie gebaseerd op DCT-technologie. Het bedrijf heeft daarvoor een contract met de PSA-groep, die naast Peugeot ook uit de merken Citroën, DS, Opel en Vauxhall bestaat. Die productie start echter pas in 2022.

Het Truiense bedrijf wil zijn Europese vestiging inrichten op de nieuwe DCT-technologie. De CVT-productie (Continu variabele transmissie red.) zal aangepast worden aan de teruggelopen vraag en zal worden overgebracht naar China. “Met deze structuur bedienen we de klanten in hun regio met de door hen gewenste producten en versterken we onze concurrentiepositie”, klinkt het in het persbericht.

Verder communiceert Punch Powertrain keuzes te moeten maken in het ontwikkelingsprogramma van andere nieuwe producten, zodat de kosten van de R&D afdeling aan de teruggelopen inkomsten worden aangepast. “Aansluitend op maatregelen binnen R&D en Operations, worden momenteel ook de nodige stappen bestudeerd binnen de overige ondersteunende afdelingen om zich aan te passen aan de economische realiteit”, besluit het persbericht.

Chinese automarkt in vrije val

Punch Powertrain kampte met een sterkte terugval van de Chinese automarkt, de grootste ter wereld. Het bedrijf in Sint-Truiden telt 1.100 werknemers. Van de 500 arbeiders zitten er nu al 300 in allerlei systemen van economische werkloosheid. Daarenboven schrapte Punch Powertrain in oktober van vorig jaar — zeer tegen hun zin — een megadeal met Iran, onder druk van de Amerikaanse regering. Hierdoor sputterde de motor in Sint-Truiden nog meer. 

Vorige vrijdag legden de arbeiders de productie zelfs stil toen een alarmerend artikel in de krant De Standaard aankondigde dat het bedrijf een onbekend aantal banen zou schrappen nadat de Chinese hoofdaandeelhouder Yinyi bescherming tegen schuldeisers had aangevraagd. “Een verhaal dat door het management niet meteen ontkend werd”, zei Raf Dal Cero, secretaris van ABVV Metaal, na een overleg tussen de vakbonden en het management daar afgelopen vrijdag over.

Nieuw drama?

De problemen van Punch leiden niet alleen tot onrust bij de banken, maar ook bij de Franse autobouwer PSA. Die rekent op het Limburgse bedrijf om vanaf 2022 transmissiesystemen te bouwen voor zijn automaten voor hybride voertuigen. PSA is de grootste klant van Punch. Blijft het Franse bedrijf Punch trouw? Indien niet, dreigt na het drama van Ford Genk in 2014 een nieuwe klap voor de Limburgse autosector. 

“Tja, de intentie om 172 arbeiders en 16 bedienden op straat te zetten, kan je bezwaarlijk goed nieuws noemen. We hebben de productie vandaag stilgelegd en de werknemers zijn naar huis gegaan op kosten van de werkgever.  Woensdag  houden we een eerste consultatieronde met het management in kader van de wet Renault. Dan gaan we kijken hoe het management die ontslagronde ziet. Voorlopig voeren we dus geen acties, maar ik denk wel dat we een hete herfst tegemoet gaan, ja”,  zegt Raf Del Cero.




43 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • mario vermeersch

    mensen zouden moeten begrijpen, dat er meer en meer elektrisch zal gereden worden,en dat er dan minder automatische versnellingsbakken moeten worden gemaakt,en ook niet iedereen rijd graag automatisch.er schrijft daar iemand van 1100 werknemers en 500 arbeiders. (ze bedoelen 1100 werknemers met de bedienden erbij)(arbeiders en werknemers is juist hetzelfde). Dus 172 arbeiders en 16 bedienden staan binnenkort op straat .

  • Carl Vangenechten

    De vakbonden zullen overal zoveel mogelijk stakingen blijven organiseren totdat het laatste bedrijf zijn deuren moet sluiten. Onze economie moet kapot en de vakbond wordt rijk.

  • Magda Goossens

    Vakbond vraagt zich af hoe het komt dat banen hier sneuvelen....Ja? Zou het niet aan al die stakingen liggen?

  • Magda Goossens

    Laboranten enz...zijn ook bedienden he

  • Rik Vanderest

    Op Sobemi in Lint gingen ze jaren gelden ook staken omdat de vakbonden hoorden dat er in de toekomst een sluiting dreigde. Resultaat: de deuren dezelfde week dicht, de machines naar het oostblok en iedereen aan de dop. Dank U vakbonden.Weer goed bezig.