Sluipverkeer dubbele hak gezet

NA DYNAMISCHE SLUIS IN DE HERDEWEG, HEEFT NU OOK PUTTENBERG ER EENTJE

Mobiliteitsambtenaar Johan Persoons test met de wagen de tweede poort uit.
Foto Mozkito Mobiliteitsambtenaar Johan Persoons test met de wagen de tweede poort uit.
Na de Herdeweg vorig jaar, heeft nu ook de Puttenberg een dynamische sluis gekregen. Die gaat open voor bewoners, landbouwers, handelaars en hulpdiensten, maar houdt sluipverkeer weg uit het landelijke Vlezenbeek.

In mei van vorig jaar werd een eerste dynamische sluis in gebruik genomen op de Herdeweg. Tot dan doken wel duizend bestuurders per dag via dat straatje de landelijke wegjes tussen Postweg en Brusselbaan in om toch maar de grote en drukke straten te vermijden. Niet dat het de eerste ingreep was om het sluipverkeer te weren. De poort verving immers karterblokken, die oorspronkelijk op vier plaatsen het verkeer weghielden. Die blokken stuitten echter op verzet van bewoners en daarom koos de gemeente voor een testproject met de dynamische sluis.


"De poort aan de Herdeweg functioneert perfect", zegt schepen van Mobiliteit Jan Desmeth (N-VA). "Er werden geen technische problemen gemeld en iedereen is tevreden. Daarom plaatsen we - zoals beloofd - een tweede poort aan de Puttenberg. Ook hier kunnen de bewoners van zeventig huizen, handelaars en landbouwers met behulp van hun gsm de poort openen."

Nummerplaatherkenning

Er is ook een nieuwigheid. Beide poorten werden uitgerust met ANPR-camera's, die nummerplaten kunnen herkennen. "Alle nummerplaten van de hulpdiensten in Vlaams-Brabant en Brussel staan in het systeem", legt Desmeth uit. "Wanneer één van die wagens een poort nadert, zal die automatisch opengaan. Alle adressen zijn bereikbaar via de gewone weg en op het CIC in Leuven (waar de noodoproepen behandeld worden, red.) kunnen ze de poort ook openen. Maar dit is dus nog een derde mogelijkheid om in alle omstandigheden de doorgang van politie, brandweer en andere hulpdiensten mogelijk te maken."


In totaal werden er honderd licenties uitgereikt aan mensen die in het 'afgesloten gebied' wonen en werken. "Tractors en andere landbouwmachines konden dan wel over die karterblokken rijden, maar voor landbouwers was het ook niet gemakkelijk werken", zegt schepen van Landbouw Bart Keymolen, die zelf als landbouwer ook in het gebied werkt. "En wanneer je met een gewone wagen naar je velden wilde, zat je ook vast. Daarom zijn deze poorten een betere oplossing. Als landbouwers meden wij deze straatjes tijdens de spitsuren omdat het hier de hel was, met al die wagens."

Rust teruggekeerd

Het leven is er alleszins aangenamer op geworden in de wijk. "De rust is teruggekeerd", bevestigt mobiliteitsambtenaar Johan Persoons. "Mensen rijden weer vaker langs met de fiets, of komen een eindje wandelen of lopen. Vroeger moest je opletten dat je niet van je sokken gereden werd. Het is voor iedereen fijner geworden."


Elke poort kostte de gemeente 30.000 euro. Maar schepen Desmeth plaatst dat bedrag meteen in perspectief. "Met 30.000 euro herstel je tachtig meter straat. Die afstand wordt door al die duizenden auto's snel in de vernieling gereden. Dit is dus een investering die het gemeentebestuur op termijn gewoon geld uitspaart."