Oudste riolering wordt eindelijk vervangen

FABRIEKSTRAAT, DE DRUKSTE STRAAT VAN HET DORP, GAAT MAANDENLANG DICHT

Op het kruispunt van de Karel Gilsonstraat en de Stationsstraat zal ook een rotonde aangelegd worden.
Mozkito Op het kruispunt van de Karel Gilsonstraat en de Stationsstraat zal ook een rotonde aangelegd worden.
De oudste riolering van Sint-Pieters-Leeuw, die in de Fabriekstraat, kan eindelijk vernieuwd worden. En het gaat plots snel, want de werken starten volgende maand al. De drukste straat van het dorp zal wel maanden afgesloten zijn voor doorgaand verkeer, en alles zal pas eind volgend jaar klaar zijn.

Over de werken in de Fabriekstraat wordt al meer dan twintig jaar gepraat, zonder dat er ooit schot in de zaak kwam. En zo bleef de oudste riolering van de gemeente gewoon in de grond zitten. "We moesten wachten op subsidies van de Vlaamse Milieu Maatschappij", zegt schepen van Openbare Werken Bart Keymolen (CD&V). "Zonder dat geld kon de gemeente die werken niet betalen. Intussen lieten we ook al een herberekening uitvoeren van wat er nodig is om wateroverlast te voorkomen. De rioleringen die nu aangelegd zullen worden, moeten het water kunnen slikken van een bui die - in theorie - slechts om de honderd jaar voorkomt. Dat is meer dan aanvankelijk gepland."

Mozkito

Extra waterbuffering

De werken beginnen aan de kerk van Ruisbroek. Daar wordt later op het kruispunt met de Stationsstraat en de Karel Gilsonstraat ook een rotonde aangelegd om het verkeer vlotter te laten doorstromen. "Het is ook daar dat we extra waterbuffering plannen", vervolgt Keymolen. "Je kan natuurlijk nooit alle overstromingen voorkomen, maar we hopen toch dat zo tachtig procent van de ellende in Ruisbroek naar het verleden verwezen wordt. Tegen het einde van het jaar moet die eerste fase al klaar zijn, zodat Ruisbroek tijdens de eindejaarsperiode verlost is van de graafmachines. Dat is voor bewoners en handelaars toch aangenamer. Nadien schuiven de werken op via de Fabriekstraat, tot aan het kruispunt met de Wandelingstraat. Telkens wordt ook de straat zelf vernieuwd. We weten dat de werken hinder met zich zullen meebrengen, maar het resultaat zal geslaagd zijn."

In de Fabriekstraat wordt niet enkel de riolering vernieuwd, maar ook het wegdek.
Mozkito In de Fabriekstraat wordt niet enkel de riolering vernieuwd, maar ook het wegdek.

Premie

De bewoners zullen ook moeten aansluiten op het gescheiden rioleringsstelsel dat er aangelegd wordt, en daar is natuurlijk een kost aan verbonden. "Maar die aansluitingen zijn noodzakelijk om op de subsidies van de VMM te kunnen rekenen", zegt Keymolen. "Daarom hebben we nu een premie voor inwoners die op het gescheiden stelsel aansluiten. Een deel van de subsidies vloeit zo rechtstreeks terug naar de inwoners."


De werken, die bijna twee miljoen euro kosten, zullen tot eind volgend jaar grote gevolgen hebben voor Ruisbroek. Omdat de Fabriekstraat de drukste straat van het dorp is, moest er ook goed nagedacht worden over omleidingen. Bij de start van elke fase treedt dan ook een nieuw omleidingsplan in werking. Er worden ook al extra parkings aangelegd, zodat bewoners tijdens de werken toch ergens hun wagen kunnen achterlaten. Het gemeentebestuur sloot zelfs een akkoord met chemiebedrijf Allnex, dat net over de gemeentegrens in Drogenbos gevestigd is. Ook de toegangsweg van dat bedrijf zal in de omleidingen opgenomen worden. "En we houden ook nog eens rekening met de werken op de Brusselse Ring in Vorst", geeft Keymolen nog mee. "We hopen al op 5 september te kunnen starten, maar dan moet alles op de Ring klaar zijn, anders draait het verkeer hier helemaal in de soep."