Slimme camera's delen vanaf 2018 verkeersboetes uit

EENRICHTINGSSTRATEN EN VOETGANGERSZONES KRIJGEN NUMMERPLAATHERKENNING

Een zoveelste 'slachtoffer' van de dynamische paal aan het begin van de Stationsstraat. In veel gevallen raken de palen ook zelf beschadigd.
Joris Vergauwen Een zoveelste 'slachtoffer' van de dynamische paal aan het begin van de Stationsstraat. In veel gevallen raken de palen ook zelf beschadigd.
Begin volgend jaar wordt in vijf straten in het Sint-Niklase stadscentrum éénrichtingsverkeer ingevoerd, in de Collegestraat en Paul Snoekstraat komt een voetgangerszone. Om dat af te dwingen, gaat de stad gebruik maken van ANPR-camera's die nummerplaten herkennen. Dynamische palen, zoals in de Stationsstraat, komen er niet meer. "Die worden toch te veel kapotgereden."

De voorbije jaren heeft de dynamische paal aan het begin van de Stationsstraat al heel wat 'slachtoffers' gemaakt. Heel wat bestuurders probeerden met hun auto de verkeersvrije straat in te rijden in het zog van een bestuurder die wél over een badge beschikt waarmee die de paal kan laten zakken. Verscheidene keren kwam de ingeschoven paal dan opnieuw naar boven, met schade aan de voertuigen tot gevolg. En in heel wat gevallen werd de dynamische paal ook zelf 'slachtoffer', zeker als er vrachtwagens bij betrokken waren. "Die dynamische palen worden te vaak kapotgereden. We kiezen voortaan voor een andere oplossing", stelt schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA).

De Hoveniersstraat wordt begin 2018 een éénrichtingsstraat, behalve voor het busverkeer.
Joris Vergauwen De Hoveniersstraat wordt begin 2018 een éénrichtingsstraat, behalve voor het busverkeer.

20.000 euro

Die andere oplossing is de ANPR-camera, die nummerplaten kan lezen. Die camera's worden vanaf begin volgend jaar geplaatst in de straten waar de stad ingrepen plant in het kader van de wijkcirculatie. In sommige straten wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd, andere straten worden dan weer ingericht als voetgangerszone. "Om die nieuwe verkeerssituatie af te dwingen, zouden we in een aantal straten dynamische palen kunnen zetten. Maar dat doen we dus niet. We gaan er ANPR-camera's plaatsen die automatisch registreren welke auto's er een inbreuk begaan. We kunnen immers de nummerplaten van bewoners en gebruikers van die straten in een databank invoeren. De camera's registeren dan alleen wie er niet hoort te zijn. Die krijgt dan meteen ook een proces-verbaal in de bus." Zo'n camera kost ongeveer 20.000 euro. Geen zachte prijs, maar een dynamische paal die om de haverklap moet worden hersteld, is een nog duurdere grap voor de stad.


De ANPR-camera's komen al zeker in de Collegestraat en Paul Snoekstraat, waar een voetgangerszone wordt ingericht, en in de Hoveniersstraat, die het statuut van éénrichtingsstraat krijgt. Daar zal het verkeer enkel nog stadinwaarts kunnen rijden.

Infosessies

Omdat de bussen van De Lijn evenwel nog in beide richtingen blijven rijden, gaat de stad in die straat ANPR-camera's inzetten. Verder komt er nog éénrichtingsverkeer in Tereken, Schoolstraat, Sint-Antoniusstraat en Lodewijk De Meesterstraat, een busdoorsteek aan de Kardinaal Cardijnlaan en een stop in de Goudenregenlaan. In een latere fase volgt nog de aanleg van twee voetgangersgebieden op de Grote Markt: tussen de Stationsstraat en Parkstraat en tussen de parking voor het stadhuis en de uitrit van de ondergrondse parking. Daarvoor gaat een studiebureau in 2018 aan de slag. Staat dan nog op de agenda: éénrichtingsverkeer op het Brugsken en voetgangerszones in de Walburgstraat, Kleine Peperstraat en Grote Peperstraat.


Op 28 en 30 november en donderdag 7 december zijn er infosessies over de wijkcirculatieplannen in het stadhuis, telkens van 19.30 tot 21.30 uur.