Niemand tégen herinrichting Grote Markt, wel nog vele vragen: “Is budget van 8 miljoen euro wel haalbaar?”

De Grote Markt van Sint-Niklaas moet aangepakt worden, daar zijn alle partijen het over eens. Wel zijn er nog heel wat bedenkingen.
JVS De Grote Markt van Sint-Niklaas moet aangepakt worden, daar zijn alle partijen het over eens. Wel zijn er nog heel wat bedenkingen.
Bij de geplande herinrichting van de Grote Markt van Sint-Niklaas zetten de verschillende politieke fracties nog heel wat vraagtekens. Geen enkele partij is tégen het plan om de Grote Markt opnieuw aan te pakken, maar er zijn wel bedenkingen, vooral over het openbaar vervoer en het budget voor de herinrichting.  

Maandagavond is de herinrichting van de Grote Markt een eerste keer besproken in een gemeenteraadscommissie in het stadhuis. Dat leidde niet meteen tot verontwaardiging over de keuze van de coalitie van N-VA, Groen en Open Vld om een stevig budget uit te trekken voor de vernieuwing van de Grote Markt. Het gaat om 8 miljoen euro, exclusief BTW. Geen enkele partij is echt tegen. Wel worden er vele vragen gesteld. “Dit wordt één van de belangrijkste projecten van de komende 25 jaar in Sint-Niklaas”, vindt Jos De Meyer (CD&V). “Ik ben akkoord dat er ingrepen moeten gebeuren, maar de manier waarop geeft mij nog geen veilig gevoel. Het mag niet te haastig gebeuren. Bovendien zijn er nog héél wat praktische aspecten die nog niet duidelijk zijn. Wat met de mobiliteit rond de Grote Markt en in de stadskern? En wat met alle technische problemen en uitdagingen, zeker met de parking onder de Grote Markt?”

Frans Wymeersch (Vlaams Belang) is niet overtuigd van de procedure: “We moeten opletten met de dominantie van de Vlaamse Bouwmeester (Leo Van Broeck, red). In hoeverre kan de stad zélf beslissen wat het beste ontwerp is? Om eerlijk te zijn, hebben wij een groot wantrouwen. Wat als er over twee jaar een andere Vlaamse Bouwmeester is? Brengt dat de continuïteit in gevaar? Bovendien lijkt het nu al onhaalbaar om het binnen dit budget te houden. Mijn pronostiek? Het zal uiteindelijk twee keer zoveel geld kosten.”

Ook Jef Maes (PVDA) is bezorgd over het budget. “Van een draak van een plein moet je nu iets moois proberen te maken. Dat wordt geen eenvoudige opdracht. Om dit binnen het budget waar te maken, zal alles ook heel nauwgezet moeten worden opgevolgd. En wat met het openbaar vervoer? Zullen alle bussen nog over de Markt kunnen blijven rijden?” 

De plannen voor de herinrichting van de Grote Markt zullen stof doen opwaaien. Maar laten we ambitie tonen. Laten we niet opnieuw voor de middelmaat kiezen

Bart Merckx (N-VA)


“Over het openbaar vervoer wordt in de opdracht niet gesproken”, stelt ook Kris Van der Coelden (sp.a) vast. “De grote troef in deze stad is net de busbaan doorheen het centrum, van het station over de Grote Markt naar het Waasland Shopping Center. Als dat niet meer kan, wat dan? En wat met de keuze tussen autovrij en autoluw? Wat wordt dat precies? Als er zo’n groot budget wordt uitgetrokken voor de Grote Markt moet ook de verkeerssituatie grondig veranderen. Anders heeft het geen zin.”

Bart Merckx (N-VA) tot slot vindt dat de stad moet dúrven. “De plannen voor de herinrichting van de Grote Markt zullen stof doen opwaaien. Maar laten we ambitie tonen. Laten we niet opnieuw kiezen voor middelmaat.”

Eén van de bedenkingen is of de bussen na de herinrichting nog wel over de Grote Markt kunnen rijden.
JVS Eén van de bedenkingen is of de bussen na de herinrichting nog wel over de Grote Markt kunnen rijden.

“Buscorridor behouden”

Schepen Carl Hanssens (N-VA): “We zullen heel nauwgezet de planning en het budget opvolgen. Die bezorgdheid hebben wij ook. De stad is echter bouwheer: bij elke stap ligt de beslissingsbevoegdheid bij ons. De stad zit uiteraard mee in de jury bij de beoordeling van de concepten. Er worden een 40-tal inzendingen verwacht voor dit middelgroot project. Een eerste overleg met de Vlaamse Bouwmeester heeft ons alvast een heel goed gevoel gegeven. Over het busvervoer: we gaan dat strikter omschrijven in de opdracht. Bedoeling is immers dat het openbaar vervoer over de Grote Markt kan blijven rijden. We zijn één van de weinige steden met zo’n buscorridor. We hopen dat dat binnen enkele jaren wel met elektrische bussen gebeurt. Het is niet de bedoeling dat we een mooi marktplein hebben met veel belevingswaarde waar nog vervuilende dieselbussen over rijden. Over het autoluw karakter: er zullen nog altijd auto’s op de Grote Markt moeten kunnen rijden. Bewoners met een garage of leveranciers bijvoorbeeld zullen op de Grote Markt terecht kunnen. Maar als je er niet moet zijn, zul je er ook niet met de auto in kunnen. Dat is de bedoeling. Dat is nu ook het geval in de Stationsstraat.” 

JVS



3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Susie Casteleyn

    Sint Niklaas is aan het verloederen. Zien die dat niet? Niks geraakt hier opgelost. Louche types , drugs , veel leegstand in Stationstraat , leegstand en vuil aan de cinema. Maar weeral die markt veranderen en wie moet dat betalen? 0,0 beleid en inzicht.

  • Guido Maes

    Hoeveel keer gaan ze die markt nog eens opensmijten; is die versleten zijn daar putten dacht van niet, 'ik veel liever mijn gemeente belastingen zien zakken.

  • Coen Hogervorst

    Straf dat daar budget voor is terwijl andere perken en parken er verloedert bij liggen en waar bewoners dan zelf maar de handen uit de mouwen steken om het 'groen' in de straat netjes te houden.