Met meer dan 3.000 op wachtlijst voor sociale woning

ONDANKS VELE BOUWPROJECTEN KAN SNMH VRAAG NIET BIJHOUDEN

Directeur Geert Verhoeve en voorzitter Marijke Henne van SNHM aan het nieuwe gebouw in de Rootputstraat.
Foto Joris Vergauwen Directeur Geert Verhoeve en voorzitter Marijke Henne van SNHM aan het nieuwe gebouw in de Rootputstraat.
Ondanks de grote bouwinspanningen kan de Sint-Niklase Huisvestingsmaatschappij (SNMH) de alsmaar stijgende vraag naar sociale huurwoningen niet bijhouden. Intussen staan er al meer dan 3.000 gezinnen op de wachtlijst, met wachttijden tot maar liefst acht jaar. De SNMH kreeg niettemin een goed rapport bij een inspectie van de Vlaamse overheid.

Momenteel beschikt de SNMH over 1.755 sociale huurwoningen en -appartementen in Sint-Niklaas en de deelgemeenten. Sinds 2011 kwamen er 188 woningen bij en ook de komende jaren zal het woningbestand sterk aangroeien. Deze week krijgen de bewoners van de 41 nieuwe sociale huurappartementen in de Rootputstraat alvast hun sleutels. "Dit jaar worden in totaal 73 nieuwe huurwoningen of - appartementen in gebruik genomen. Daarnaast zijn er nog drie andere nieuwbouwprojecten die eind 2016 of begin 2017 zijn opgestart, die goed zijn voor nog eens 56 extra woningen. Op de tekentafel liggen nog vier projecten die samen 241 nieuwe woningen zullen opleveren, onder meer op de VTS-site, in de Clementwijk, in de Baenslandstraat en in het vroegere ouderencomplex Kriekepitte. We zitten op koers om onze doelen te halen en we behoren tot de 30 procent sterkst groeiende huisvestingsmaatschappijen in Vlaanderen", aldus voorzitter Marijke Henne (N-VA) en directeur Geert Verhoeve.

Acht jaar

Het aantal kandidaten op de wachtlijst voor een sociale huurwoning in Sint-Niklaas schommelde lang rond 1.500, vergelijkbaar met het aantal sociale huurwoningen dat er beschikbaar was. Maar nu is die wachtlijst al fors aangedikt en staan er al meer dan 3.000 wachtende gezinnen of alleenstaanden op, terwijl het aanbod maar is gestegen tot 1.755. Daardoor lopen de wachttijden ook op. Het minst lang hoeven kandidaten te wachten op een klein appartement, met één of twee slaapkamers. Op een grotere huurwoning met meerdere slaapkamers is het al zeven tot acht jaar wachten.

Goede dienstverlening

Aan de werking van de SNMH ligt dat niet, want een neutrale expertencommissie lichtte de huisvestingsmaatschappij in opdracht van de Vlaamse overheid door en concludeerde in haar visitatierapport dat het op 19 van de 22 doelstellingen goed scoort. "Ook voor de samenwerking met stad en OCMW en verscheidene woon- en welzijnsorganisaties krijgen we goeie punten. En dat huurders tevreden zijn, blijkt uit de score van 8,4 op 10 die ze ons geven."


Toch zijn er ook nog punten waar de SNMH nog werk aan de winkel heeft. Zo moet het meer aandacht hebben voor duurzaam bouwen en verbouwen. Ook de 'broze' financiële toestand is voor de commissie een aandachtspunt. "Het is financieel vaak een evenwichtsoefening. Zo is het bijvoorbeeld relatief veel duurder om oudere woningen te renoveren dan een nieuwbouw te zetten. Oudere woningen verkopen we daarom beter." En tot slot merkt de commissie ook op dat de huurprijzen bij de SNMH hoog zijn, maar dat de dienstverlening anderzijds ook van hoog niveau is. "We gaan in dialoog met de huurders om te bekijken waar aanpassingen mogelijk zijn. Als huurders samen de gangen van een gebouw poetsen, moet er geen schoonmaakploeg meer ingezet worden en vallen die kosten ook weg. Soms is dat makkelijk, maar meestal verlopen zo'n gezamenlijke afspraken in grotere gebouwen niet zo vlot."