Koning Filip kijkt zijn ogen uit bij Niko: “Ah, hier brandt de lamp!”

Koning Filip op bezoek bij het bedrijf Niko.
JVS Koning Filip op bezoek bij het bedrijf Niko.
Koning Filip is vandaag op bezoek geweest bij Niko in Sint-Niklaas, dat dit jaar de honderdste verjaardag viert. In het familiebedrijf, dat groot werd met schakelaars en stopcontacten, kreeg de koning te zien wat de opkomst van artificiële intelligentie en de verdere digitalisering voor woningen zal betekenen.

Koning Filip kwam vanmorgen rond 11 uur toe bij Niko in het Industriepark-West in Sint-Niklaas. Hij kreeg een rondleiding in de productiehal, waar hij sprak met enkele medewerkers. Daarna mocht hij zelf ondervinden wat doorgedreven productinnovatie betekent in dit bedrijf, met het gebruik van een radar en de integratie van artificiële intelligentie, als toepassing in de woonkamer van de toekomst. “Ah, als ik hier een voet zet, brandt de lamp. Maar als ik naar daar wandel, gaat de lamp uit.” De koning en de allernieuwste domotica, misschien iets voor in het paleis binnenkort, na dit bezoek.

De koning test een nieuwe domoticatoepassing uit.
JVS De koning test een nieuwe domoticatoepassing uit.

De koning nam ook de tijd om de interactieve tentoonstelling ‘Niko 100 jaar – the best is yet to come’ te openen. Die zet op een bijzondere manier de impact van elektriciteit en digitalisering op het wonen en leven van mensen in de kijker. Vanaf 6 mei is die expo te bezichtigen bij Niko. Bezoekers krijgen er, naast een overzicht van de voorbije honderd jaar, ook een blik op de toekomst.

Als afsluiter sprak koning Filip nog met een groep medewerkers van Niko. “We zijn natuurlijk bijzonder fier en vereerd met het bezoek van koning Filip”, aldus Jo De Backer, de grote baas van Niko. “Zijn interesse voor de relatie tussen technologie en mens sluit perfect aan bij het DNA van ons bedrijf. Innovatie speelde de voorbije honderd jaar een hoofdrol in dit bedrijf, maar altijd in interactie en nooit ten koste van de samenwerking met medewerkers, leveranciers en consumenten.” 

JVS

Niko investeerde de voorbije tien jaar bijna 100 miljoen euro in nieuwe productietechnieken. Onlangs werd Niko nog uitgeroepen tot ‘Factory of the Future’. “En ook de komende jaren blijven we zo’n 10 miljoen euro per jaar investeren in de verdere modernisering van de fabriek in Sint-Niklaas, door de opkomst van artificiële intelligentie.” Later dit jaar lanceert het bedrijf de ‘touchswitch’, een nieuw bedieningspaneel dat volledig kan worden gepersonaliseerd om met slimme oplossingen huizen zo comfortabel, veilig en energiezuinig mogelijk te maken. “Een slim huis wordt de standaard”, zegt CEO Paul Matthijs. “Domotica is geen gadget meer. We zetten de komende jaren volop in op digitalisering en het gebruik van nieuwe technologieën als artificiële intelligentie en robotica.”

Het volledige productieproces van Niko bevindt zich al honderd jaar in Sint-Niklaas. En dat blijft zo. Meer dan de helft van alle werknemers is uit het Waasland, bijna 22 procent komt uit Sint-Niklaas zelf. Het bedrijf dat de broers Alfons en Werner De Backer in 1919 startten, telt vandaag meer dan 700 werknemers en heeft vestigingen in tien Europese landen. De voorbije 100 jaar produceerde Niko in ons land meer dan 500 miljoen schakelaars en stopcontacten. In liefst 85 procent van de Belgische huizen is vandaag schakelmateriaal van Niko aanwezig.

JVS
JVS
-
JVS -
JVS
JVS



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.