Keizer Daniël heerst over Japan

HOOG BEZOEK BIJ OPENING LAATSTE GROTE EXPO BELGISCHE BLOEMSIERKUNSTENAAR

Prins Akishino en zijn dochter prinses Kako met Daniël Ost bij de opening van zijn expo.
Joris Vergauwen Prins Akishino en zijn dochter prinses Kako met Daniël Ost bij de opening van zijn expo.
Hoog bezoek voor Daniël Ost (59) in Japan, waar prins Akishino en prinses Kako zijn expo openden. Nooit eerder kreeg een Belgische kunstenaar er de keizerlijke familie op bezoek. "Ik neem met deze tentoonstelling in schoonheid afscheid van een land dat me zoveel gegeven heeft", zegt de Sint-Niklase bloemkunstenaar.

De Britse prins William, zonder zijn Kate, was de voorbije dagen ook in Japan. Hij werd er ontvangen door de eerste zoon van keizer Akihito, prins Naruhito. De tweede zoon, prins Akishino en zijn dochter prinses Kako, trokken naar Kurashiki om hulde te brengen aan Daniël Ost. Om maar te duiden hoe groot de status van onze landgenoot is in het land van de rijzende zon. Bovendien was het voor de populaire 21-jarige prinses Kako de allereerste publieke verschijning. Duizenden Japanners wachtten urenlang voor het Ohara-museum en bij de vroegere keizerlijke vertrekken, waar de expo van Ost plaatsvindt, om een glimp van haar op te vangen. Ook aan ons hotel, waar de prins en prinses de nacht doorbrachten, was het een drukte van jewelste.


De leden van de keizerlijke familie leiden een heel teruggetrokken bestaan in hun keizerlijk paleis in Tokyo. Publieke verschijningen zijn bijzonder zeldzaam. Ook de media krijgen de keizerlijke familie amper te zien. En als dat gebeurt, zoals hier voor Daniël Ost in Kurashiki, wordt alles enorm strak georchestreerd en gecontroleerd. Samen met de hele Japanse persmeute kregen wij een minuutje de tijd om foto's te schieten tijdens de rondleiding die Daniël Ost gaf aan de prins en prinses. Voor de enige Belgische journalist was er nadien heel uitzonderlijk nóg een moment, al keken bij die 10 seconden wel vijf veiligheidsagenten in onze rug mee.

Japanners wachten urenlang op het keizerlijk bezoek en de opening van de expo.
Joris Vergauwen Japanners wachten urenlang op het keizerlijk bezoek en de opening van de expo.

Uniek

Even handjes schudden met het publiek is voor de keizerlijke familie totaal ondenkbaar. Voor Daniël Ost, die de hele nacht had doorgewerkt en net nog even van kleren had kunnen wisselen voor de komst van het keizerlijk gevolg, was het een hele aparte ervaring. "Dat ik als kleine Belg de keizerlijke familie mag ontvangen op een expo in hun eigen land is heel uniek. Die eer valt een buitenlander nooit te beurt hier. En het was heel aangenaam. De prins bleek eigenlijk heel goed op de hoogte van de soorten bloemen en planten die ik gebruik. En we hebben zelfs grapjes gemaakt. Een heel aimabele man, kortom."


Voor Daniël Ost was het al zowat de 150ste keer dat hij in Japan was. De laatste 25 jaar bouwde hij er een enorme reputatie op. Eind 2013 decoreerde Ost in Izumo nog één van de twee grootste shinto-heiligdommen, iets wat een buitenlander nooit eerder mocht doen. "Dat was óók heel bijzonder. Maar ik was niet helemaal tevreden met het resultaat. Ik wilde daarom graag nog een écht orgelpunt zetten, om in schoonheid afscheid te nemen van het land dat me zoveel heeft gegeven. Ik word straks zestig en tentoonstellingen van deze omvang worden toch wat te zwaar. Weet je dat ik hier de voorbije twee weken amper twee uur per nacht heb geslapen? En de laatste dagen heb ik mijn bed niet eens meer gezien."


De Belgische ambassadeur in Japan Luc Liebaut noemt Ost een belangrijke ambassadeur. "Daniël Ost is een brugfiguur tussen het klassieke Europese en het traditionele Japanse bloemschikken. Hij combineert beide werelden en gebruikt de typische materialen van Japan. Hij is hier de voorbije decennia enorm vermaard geworden. Op artistiek vlak is hij één van onze beste ambassadeurs. Hij is een ster, echt waar. Hij beschikt zelfs over een indrukwekkende fanclub. Dat net híj de keizerlijke familie op bezoek krijgt, is niet toevallig. Officiële optredens van de keizerlijke familie zijn hier heel zeldzaam. Het is zelfs heel ongewoon dat een zoon van de keizer, vergezeld van zijn dochter, aanwezig was op de inhuldiging. Ik heb tijdens mijn verblijf in Japan al vele prestigieuze tentoonstellingen ingehuldigd, gewijd aan onze grote kunstenaars. Maar het is de eerste keer dat een lid van de keizerlijke familie aanwezig was." En dat het een bijzondere gelegenheid was, toonde ook de aanwezigheid van driesterrenchef Gert De Mangeleer van Hertog Jan aan.


Voor Daniël Ost komt er na twee weken een einde aan een uitputtingsslag. Samen met een 50-tal Belgen, Russen en Japanners gaf hij zijn expo vorm. Met niet alleen prestigieuze bloemen- en plantensculpturen, maar ook enkele meubelstukken van de Oost-Vlaamse designer Bernard Duthoy. Voor Ost opnieuw een merkwaardige afsluiter van een hoofdstuk in zijn leven, dat hem deze keer erg veel krachten heeft gekost.

De eerste bezoekers bewonderen de bloemenkunst.
Joris Vergauwen De eerste bezoekers bewonderen de bloemenkunst.

Uitgeperst

"De laatste druppel is uit de citroen geperst, alleen de schil blijft over. Er is de intense vreugde, omdat zovele duizenden mensen willen zien wat we hier brengen. Maar er is nu ook een zekere leegte. Het besef dat dit de laatste keer was... Ik zal nog dingen doen in Japan, maar niet meer op deze schaal. Met mijn dochter Nele en mijn aanstaande schoonzoon Yann liggen er wel nog grote projecten in het verschiet in Japan, maar dan met mij op de achtergrond. Ik ben hier verwend. Een grote eer is het voor mij, dat er een keizerlijke prins en prinses op bezoek waren. Iederéén in deze stad is daardoor geëmotioneerd. Iemand zei me nog: 'Na uw vertrek zal deze stad nooit meer hetzelfde zijn'. Daar word je stil van", besluit hij.

Een creatie van Ost en zijn team.
Joris Vergauwen Een creatie van Ost en zijn team.
Bezoekers vergapen zich aan een werk van Ost.
Joris Vergauwen Bezoekers vergapen zich aan een werk van Ost.