Chaos aan vernieuwde schoolomgeving in Puivelde: “Situatie is er niet op verbeterd” - Schepen kwaad: “Wie rijdt er nu in plantvakken?"

Chaotische toestanden aan de schoolpoort in Puivelde ‘s ochtends.
RV Chaotische toestanden aan de schoolpoort in Puivelde ‘s ochtends.
RV
De eerste schoolweken zijn in Puivelde behoorlijk chaotisch verlopen, op straat dan. De vernieuwde schoolomgeving krijgt er heel wat kritiek. “De vernieuwing is zeker geen verbetering”, klinkt het. De vele auto’s in de ochtend- en avondspits kunnen er elkaar moeilijk kruisen, waardoor er in de plantvakken en op het fietspad wordt gereden. “Wie rijdt er nu in plantvakken? Dit is frustrerend”, reageert schepen voor Openbare Werken Carl Hanssens (N-VA).

In augustus werden een achttal schoolomgevingen in Sint-Niklaas en de deelgemeenten heringericht. Bedoeling van de stad is om overal aan de scholen een uniforme inrichting te voorzien, onder meer met pinklichten, led’s in het zebrapad, visualisaties op de weg, opvallende fietspaden en groenelementen. Op alle plaatsen waar dat gebeurde, werd dat heel goed onthaald, behalve dan in Puivelde aan basisschool De Ritsheuvel in de Kemzekestraat. In het dorp is de vernieuwde schoolomgeving al een paar weken het gespreksonderwerp. “Niemand begrijpt goed waarom dit hier is gebeurd. De vernieuwing blijkt helemaal geen verbetering. De veiligheid aan de schoolpoort is niet verhoogd, integendeel”, klinkt het bij buurtbewoners en ouders.

Plantvakken

Tot voor kort lagen er zogenaamde ‘varkensruggen’ tussen de rijbaan en het fietspad. Die zijn vervangen door plantvakken met lage beplanting en groene, plastic paaltjes. “Volgens de Vlaamse richtlijnen zijn die varkensruggen gevaarlijk voor fietsers. Daarom hebben we die weggenomen. Nu is er een fietsvriendelijke scheiding met plantvakken”, legt schepen voor Openbare Werken en Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) uit.

De situatie vandaag...
JVS De situatie vandaag...
... en de situatie voordien.
Google ... en de situatie voordien.

Uitwijken in plantvakken en op fietspad

Het probleem is dat heel wat autobestuurders zich niet door de plantvakken laten afschrikken. Aan de school is het ‘s ochtends en ‘s avonds heel druk. Velen willen hun kind ook tot zo dicht mogelijk bij de schoolpoort brengen. En het is er al heel moeilijk voor auto’s, bussen en vrachtwagens om elkaar er te kruisen. “Gevolg is dat er wordt uitgeweken in de plantvakken en tot op het fietspad. Maar ook voor fietsers zijn die plantvakken een risico. Als ze erin rijden, komen ze ten val”, klinkt het in de buurt.

Van Jos De Meyer (CD&V) krijgen de ingrepen een onvoldoende. “Als je plantvakken als scheiding wil gebruiken, moet je dat op de juiste manier doen, zoals in de Marktstraat bijvoorbeeld. Daar zijn haagjes gezet, met voldoende paaltjes erbij. Met deze ingrepen is niemand tevreden.”

“Een ramp”

Volgens voormalig schepen voor Openbare Werken Gaspard Van Peteghem (sp.a) is de herinrichting compleet fout aangepakt. “De schoolomgeving lag er eigenlijk perfect bij. Nu is het een ramp. Zo simpel is het. Die ‘varkensruggen’ waren lager gelegd, zodat fietsers er niet met de trappers tegen zouden rijden. Maar auto’s reden er niet over. Nu zijn ze vervangen door plantvakken, waar auto’s wel door rijden. Ik heb niet de indruk dat er op voorhand degelijk overleg is gebeurd met alle betrokkenen én met deskundigen.”

Schepen Carl Hanssens (N-VA) blijft de nieuwe situatie verdedigen. “Het enige dat beter kon, was de planning van de werken. De hele schoolomgeving moest in één keer heringericht worden. Dat is niet gebeurd. Omdat de nodige ingrepen, onder meer met extra paaltjes en led-signalisatie, niet op elkaar aansloten, is er chaos gecreëerd. Maar los daarvan stoort het gedrag van sommige autobestuurders me enorm. Want wie rijdt er nu in plantvakken? Je weet toch dat dat niet de bedoeling is? Dan is het wel heel makkelijk om bij zo’n fouten naar de stad te wijzen.” 

RV
RV
RV



8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gino Van driessche

    Met bodembedekkers als beplanting en te snel passerende tegenliggers kan ik me voorstellen dat men in bloembak komt te rijden. Idd in marktstraat met haakjes en palen naar analogie van Nederlands systeem is afscheiding duidelijker en optischer. Maar ben dan ook geen schepen om zo logisch te denken

  • Kris Zaman

    Zorgen voor een veiligere schoolomgeving is een nobel doel. Ervan uitgaan dat iedereen de verkeersregels respecteert is echter een vrij naïeve redenering, het zijn altijd die andere die het fout doen... Jammer is dat we als school nooit betrokken zijn geweest, noch geïnformeerd werden over de plannen... Plots een via de nieuwsbrief verkeershinder van de stad, waar ik me (gelukkig) op heb geabonneerd, ben ik over deze werken ingelicht... jammer... een gemiste kans...

  • Guido Michiels

    Als nu eens wat meer kinderen met de fiets zouden komen, is de chaos al grotendeels opgelost. Mensen toch, zijn wij nu onze jeugdjaren al vergeten, toen wij allemaal met de fiets kwamen? Nu zouden heel wat ouders, indien ze konden, zelfs met de auto tot op de speelplaats rijden!

  • Marc Spandel

    Al jaren zit de betreffende schepen niet op zijn plaats. Ofwel is hij een voorstander van chaotische oplossingen, ofwel heeft hij geen jota technisch verstand en kan hij niet de mogelijke gevolgen van zijn uitvindsels inschatten. Gevolg is blijvende onkosten voor de stad om steeds maar foute toestanden af te breken om nieuwe foute toestanden te kunnen bouwen (nutteloos geld verbrassen).

  • Freddy Van den Hout

    Welke zogenaamde intelligente mens laat zoiets uitvoeren . Het fietspad was goed afgeschermd , het was duidelijk ,zelfs duidelijker dan nu en het was volledig en struktureel in orde ! Het enige dat misschien een verbetering had geweest , was een verhoogde oversteekplaats of twee verkeersdrempels ,eentje voor en eentje er achter op een deftige afstand van de oversteekplaats!Om zoiets te verwezenlijken moet er zelfs niet gebroken worden ,gewoon bovenop de weg bevestigen .En...de kostprijs!!!!!!