900.000 euro subsidies voor restauratie monumentale delen VTS-site

De VTS-site, midden in het Sint-Niklase stadscentrum.
JVS De VTS-site, midden in het Sint-Niklase stadscentrum.
Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois (N-VA) kent een subsidie van 927.525 euro toe voor de restauratie van de VTS-site in Sint-Niklaas.

Op de VTS-site zijn intussen al een hele tijd werkzaamheden aan de gang voor de omvorming van de vroegere technische school tot een nieuw woongebied. Een aantal delen van de VTS-site zijn echter beschermd als monument. Vlaams minister Geert Bourgeois heeft nu een subsidie toegekend om die beschermde delen, die ook een nieuwe bestemming krijgen, te restaureren. Met de erfgoedpremie van 927.525 euro worden het fabrieksgebouw, het scharniergebouw, het reftergebouw en de kapel gerestaureerd. Die gebouwen worden omgevormd tot woningen en appartementen, waaronder heel wat sociale woongelegenheden, en tot multifunctionele lokalen en atelier- en stockageruimte voor de stadsschouwburg.

De VTS-site, die al omgedoopt is tot ‘Vakschoolhof’, staat al sinds 2008 leeg. In 2017 heeft de muziekacademie al enkele nieuwe lokalen op de site in gebruik genomen. Intussen zijn de bouwwerken van start gegaan voor de invulling van de andere delen, met vijf bouwheren: de stad Sint-Niklaas, Interwaas, De Waasse Landmaatschappij, de Sint-Niklase Huisvestingsmaatschappij en de private bouwpartner Mevaco. Tegen 2020 worden als sluitstuk drie nieuwe groene openbare pleinen ingericht. De volledige site zal dan toegankelijk zijn voor fietsers en voetgangers. 

De vroegere speelplaatsen worden omgevormd tot publieke pleinen.
RV De vroegere speelplaatsen worden omgevormd tot publieke pleinen.



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Maxime Ceragioli

    zullen er weer sociale woning komen voor de asiel zoekers zoals gewoonlijk. eerst de andere. Maar eigen volk laten ze stieken, en onder tussen blijven wij met gevaarlijke wegen zonder fietspad en voetpad in de eigenlostraat. In en rond de industrieterrein waar deze levensgevaarlijk zijn geworden door de opkomst van de KMO.