"Witte kassa zet mes op keel"

MINDER PERSONEEL EN MINDER UREN OPEN ALS OPLOSSING TEGEN REGISTRATIESYSTEEM

Danny Braeckman van Jules Verne, Bjorn Meersman van Bebronna en Dirk Paternos, zaakvoerder van wellnesscenter Sparein en horeca-ambassadeur van België.
Foto 's Kristof Pieters Danny Braeckman van Jules Verne, Bjorn Meersman van Bebronna en Dirk Paternos, zaakvoerder van wellnesscenter Sparein en horeca-ambassadeur van België.
Minder personeel en minder uren open. Op die manier willen horeca-uitbaters in de regio hoofd bieden aan de witte kassa. Dat blijkt uit een kleine rondvraag. "We zijn niet tegen een geregistreerde kassa, maar vooral tegen de enorm hoge loonlasten", zegt nationaal horeca-ambassadeur Dirk Paternoster.

Horeca Vlaanderen roept haar leden op om het personeelsbestand in te krimpen, minder dagen en uren te openen en de prijzen met op te trekken. Volgens de federatie is er geen andere oplossing in de strijd tegen de witte kassa.


Dirk Paternoster, zaakvoerder van wellnesscenter Sparein en horeca-ambassadeur van België heeft zelf op twee jaar tijd al twee mensen moeten laten gaan. "We moeten het nu doen met 25 procent minder personeel. Als zaakvoerders vullen we die leemte zelf op door harder en langer te werken. We zijn zeven dagen op zeven open, tot middernacht kan je hier terecht. Die openingsuren zullen we wel aanpassen, want we moeten zelf veel op ons nemen, nu we 't met minder personeel moeten doen. Als de loonlasten niet zo hoog waren, dan zouden we meteen meer personeel aanwerven. Dat geldt voor de hele horecasector, maar we worden zo zwaar belast dat het onmogelijk is." Paternoster, die ook lid is van het horecafront 'bloedbox' zit eerstdaags rond de tafel met staatssecretaris Bart Tommelein. "Hopelijk levert het iets op want ik vrees anders voor veel faillissementen", zegt Paternoster.

Kristof Pieters

Tijdelijke werkkrachten

Ook restaurant Bebronna in Kallo redt het al een tijdje met twee personeelsleden minder. "Al doen we op piekmomenten beroep op tijdelijke werkkrachten", zegt zaakvoerder Bjorn Meersman. "In het totaal aantal uren is er weinig verschil, maar het zijn jammer genoeg vooral de vaste contracten die te veel kosten. De tijdelijke werknemers kunnen bovendien meer flexibel ingezet worden." In de beginfase was Bebronna zeven dagen op zeven open en dit van 's morgens tot 's avonds, maar dat bleek al snel onhoudbaar. "Niet alleen de loonkost speelt geen rol, maar we moesten ook zoeken naar de ideale openingstijden voor deze zaak", legt Meerman uit. "We zijn gelegen in het havengebied en hebben al snel gezien dat we op zondag te weinig klanten hadden. Nadien is ook beslist om op maandag, dinsdag en woensdag 's avonds te sluiten." De prijzen verhogen wil Meersman voorlopig niet. "We werken sinds 2010 met een BTW geregistreerde kassa. Onze prijzen zijn hierdoor sowieso iets hoger. We gaan daar niet meer aan raken."

Kristof Pieters

Break-even draaien

Brasserie Jules Verne in Warande Shopping heeft de witte kassa vorig jaar al ingevoerd. "We moesten toch investeren in een nieuw kassasysteem en er waren compensaties beloofd, maar van dat laatste is nog niet veel in huis gekomen", zegt zaakvoerder Danny Braeckman. "Het is verschrikkelijk moeilijk. We zijn zeven dagen op zeven open en ik stel 12 mensen tewerk. Zonder het café De Jules op de Markt was het wellicht verzuipen. We doen het nu vooral met minder 'extra's'. Ik heb altijd al de regels goed gevolgd en nooit een boete gekregen, maar met dit systeem zet je toch het mes op onze keel. Winst kan men niet meer maken, in het beste geval break-even draaien. Ik ben nu 52 jaar. Mocht ik kunnen herbeginnen, ik zou geen brasserie meer starten", zegt Braeckman.


"Zonder compenserende maatregelen hou ik het geen jaar langer vol", getuigt Bram Lanoye van taverne Den Antus op de Grote Markt in Sint-Niklaas. "Ik heb een geweldig team en het zou me ontzettend zwaar vallen om op dat vlak in te grijpen. Maar als de overheid niks doet, laten ze me weinig keuze. Met de boekhouder heb ik al besproken of twee dagen sluiten in de week een optie is. Dan heb je minder personeel nodig en hou je je zaak rendabel."


Maar ook in de betere restaurants ziet men de toekomst met veel bezorgdheid tegemoet. "Het is vechten om te overleven. Van de kleine marge die we hebben, blijkt straks nog weinig over", zegt een chef-kok die anoniem wil blijven.