"Weldra fietsen door rood mogelijk"

JONG SOCIALISTEN DRINGEN BIJ SCHEPEN AAN OP BELOFTE

Nand De Klerck en Glenn Bouweraerts rijden (nu nog) foutief door het rode licht op de Grote Markt om rechts af te slaan naar het Heymanplein. Dat mag binnenkort wel.
Foto Joris Vergauwen Nand De Klerck en Glenn Bouweraerts rijden (nu nog) foutief door het rode licht op de Grote Markt om rechts af te slaan naar het Heymanplein. Dat mag binnenkort wel.
Nog voor eind dit jaar zullen fietsers alvast op de kruispunten Grote Markt-Heymanplein en aan één kant op Parklaan-Moerlandstraat rechts mogen afslaan als het verkeerslicht op rood staat. De Jong Socialisten herinnerden schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) aan zijn belofte van twee jaar geleden om dat waar te maken.

Fietsers die door het rood licht afslaan naar rechts: voor Jong Socialisten moet dat op een tiental Sint-Niklase kruispunten mogelijk zijn. Dat voorstel lanceerden ze in oktober 2015 tijdens een fietsconferentie in het stadhuis. "Van de bevoegde schepen kregen we het antwoord dat dit was opgenomen in het fietsactieplan. Spijtig genoeg moeten we twee jaar na die oproep vaststellen dat van dit 'proefproject' nog steeds niks te zien is. Intussen blijft de fietser op heel wat plaatsen onnodig voor het rode licht staan", klinkt het bij Nand De Klerck en Glenn Bouweraerts van de Jong Socialisten, die via de sociale media een petitie lanceren, die ook te ondertekenen is in fietsenzaak Het Fietspaleis in de Nieuwstraat. "In Nederland, Duitsland, Denemarken en Frankrijk wordt dat al jaren toegepast. Maar ook minder ver van huis is dat al het geval: in Brussel, Gent en Deinze is fietsen door het rode licht ook al mogelijk. We begrijpen niet waarom het in Sint-Niklaas zo lang hoeft te duren. Het is een eenvoudige, bijna kosteloze ingreep die het fietsen veel aangenamer maakt. Uiteraard moet die maatregel gepaard gaan met een infocampagne. Als een fietser rechts afslaat door het rood, heeft men geen voorrang meer bijvoorbeeld."

Risico's

Schepen van Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) wijst erop dat er eerst studiewerk nodig was. "Ik heb twee jaar geleden ook gezegd dat er eerst een studie van de verkeerslichten moest volgen. Die is intussen klaar. En op de kruispunten Grote Markt-Heymanplein en Moerlandstraat-Parklaan, aan de kant van het ziekenhuis, komen die mogelijkheden er voor fietsers. Maar het is niet zonder risico's. We kunnen dat niet op élk kruispunt doen. Voor mij is het immers een absolute voorwaarde dat het fietspad niet wordt onderbroken. Je moet van fietspad naar fietspad kunnen rijden. Denk maar eens wat er zou gebeuren op pakweg het kruispunt Parklaan-Moerlandstraat aan de kant van Tereken. Als je als fietser daar door het rode licht rechtsaf gaat, kom je op de rijbaan terecht tussen het autoverkeer. Dat is niet aan te raden. Ook kunnen er conflicten zijn met voetgangers, als het druk is. Maar op een rustig moment is het natuurlijk compleet belachelijk om als fietser op de Grote Markt voor het rood te staan wachten als je rechtsaf moet naar het Heymanplein. Van zodra die twee kruispunten worden aangepast in functie van de nieuwe verkeerslichtenregeling komen die verkeersborden er ook. Maar we zien voorlopig maar twee kruispunten waar dat mogelijk is, geen tiental."


Voor Jong Socialisten kan Sint-Niklaas ook experimenten met 'vierkant groen' gebruiken, zoals in Hasselt. In zo'n situatie krijgen alle fietsers en voetgangers samen een groenfase op kruispunten.

'Vierkant groen'

"We zijn niet ontevreden over het fietsbeleid in Sint-Niklaas. Maar elke kans om de verkeersveiligheid en het fietscomfort te verhogen, moeten we grijpen. Een kruispuntregeling met 'vierkant groen' is zo'n voorbeeld."


Van dat concept is schepen Hanssens grote voorstander. "Ik wil dat graag toepassen bij de vernieuwing van het kruispunt Eigenlo-Hoogkamerstraat, als het nieuwe fietspad er wordt aangelegd. De fietser verliest daar veel tijd voor de nodige oversteekbewegingen. Daar wordt het interessant. En ik vind dat we dat bij de vernieuwing van elk kruispunt moeten overwegen", besluit Hanssens.