“We dienden als menselijke blokkade”: slachtoffers stellen vragen bij wegversperring politie op E17

Parket bezig met grondig onderzoek

Kristof Pieters
De horrorcrash op de E17 in Waasmunster van dinsdagavond, waarbij de politie een wegblokkade opstelde om een vluchtende auto met Franse nummerplaat te onderscheppen, roept heel wat vragen op. Bij die crash raakten immers ook vijf wagens van burgers betrokken, die óók halt moesten houden voor de blokkade. Eén persoon raakte daarbij zwaargewond. “In plaats van ons een uitweg te bieden, hebben wij als menselijke blokkade gediend. Ik kan dat écht niet vatten”, stelt een betrokken bestuurder uit Waasmunster. “Ik begrijp ook nog steeds niet dat er geen doden zijn gevallen.”

Dinsdagavond wilde de politie in Brasschaat een voertuig controleren, maar de bestuurder van de zware Audi met Franse nummerplaat sloeg op de vlucht. Het kwam tot een hallucinante achtervolging via de E19, over de Antwerpse Ring, door de Kennedytunnel over de E17 richting Gent. Bij de achtervolging werden duizelingwekkende snelheden tot ruim 260 km/u gehaald. Net voor Waasmunster werd de E17 volledig afgesloten om de vluchtende auto te onderscheppen. Dat liep echter volledig fout. De Audi reed aan hoge snelheid in op verscheidene voertuigen die stil stonden voor de wegblokkade. Drie personenwagens, een bestelwagen en een vrachtwagen werden aangereden. De bestuurder van de vluchtende auto werd ingerekend. De man had een zak met twee kilo cannabis bij. 

De prijs voor het inrekenen van de dader was echter groot: de bestuurder van één van de betrokken auto’s raakte zwaargewond, heel wat voertuigen werden tot schroot herleid. Zo ook de auto van de zaakvoerder van de firma Trappen Platjouw uit Waasmunster. Na het ongeval besefte hij waaraan hij ontsnapt was. “Ik kwam rond half 12 terug van Antwerpen. Vanaf de Kennedytunnel zag ik aan elke afrit en op elke brug over de snelweg politie staan. Iets voorbij het op- en afrittencomplex van Sint-Niklaas-West was de hele snelweg afgezet. Daar kwam ik, samen met een aantal andere wagens, gelijktijdig toe. De politie gebood ons te stoppen. Ik kwam er als derde auto toe, op het middelste rijvak. We hebben daar een paar minuten stilgestaan. En dan is de dader op ons ingereden.”

Uitweg

“Het ging heel snel allemaal. Het meest opmerkelijke is dat we geen uitweg kregen. We zijn gebruikt als vangnet, als menselijke blokkade, zo lijkt het. Waarom heeft de politie ons geen uitweg geboden aan de afrit Sint-Niklaas? De dader kon dan toch beter rechtdoor geleid worden, zodat er zeker geen burgers bij betrokken zouden raken? Ik kan dat écht niet vatten. Als je een wegblokkade opwerpt, is het toch niet de bedoeling dat gewone burgers daar óók voor moeten stoppen, zeker niet als er een auto met die snelheid op ons afkomt? Ik begrijp nog altijd niet dat er geen doden zijn gevallen.”

Advocaat

“Ik wacht nog even af wat er zal gebeuren. Ik ben eerst en vooral blij dat ik het kan navertellen. Ik houd er wel fysieke last aan over. Maar ook mijn auto is compleet vernield. Ik verwacht dat ik daarvoor vergoed word, al is de vraag of dat zal gebeuren door een dader uit het buitenland. Of zou ik dat moeten terugvorderen van de politie? Voorlopig wacht ik nog af. Ik overleg met mijn advocaat.”

“Grondig onderzoek”

Het parket van Oost-Vlaanderen wacht op dit moment nog op de conclusies van de verkeersdeskundigen. “Het onderzoek is volop bezig en dat gebeurt héél grondig”, stelt An Schoonjans van het parket van Oost-Vlaanderen. “Van de achtervolging, de omstandigheden van het ongeval, het aantreffen van drugs in de wagen tot de tussenkomst van de politie en de wegblokkade: alle aspecten worden onderzocht. De verkeersdeskundige is nog bezig met zijn onderzoek. Dat neemt enige tijd in beslag. Het is nu nog te vroeg om conclusies te formuleren. Ik begrijp uiteraard de bezorgdheid en de vragen van de betrokkenen. Nogmaals, alles wordt héél grondig onderzocht.” 

Kristof Pieters
Kristof Pieters
Kristof Pieters



73 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jack Vanderveen

    Gebrek aan inzicht en handelen van en door de weggebruikers lijkt mij zo. bekend is dat men in een situatie dat men stilstaande is op een (snel-)weg men direct voor eigen veiligheid het voertuig dient te verlaten. Degenen die dat niet doen nemen een groot risico daarbij. Ook weer een leer voor de politie: hoe onwetend en passief kunnen weggebruikers zijn in noodgevallen.

  • Robert DE REU

    Kan maar een raad geven slachtoffers verzamel u en neem een Zeer goede Advocaat in handen, zulke methodes horen hier niet thuis. ( Misschien een tip kijk een naar het Programma The Intercepters savonds op de tv zender Spyke, en zie hoe het in Engeland gebeurt, zeer leerzaam ).

  • Dirk Vanhecke

    Aan allen die dit goedkeuren stel ik voor om vrijwilliger te zijn bij een wegblokkade. En Louis Pippers, die mensen zaten wel nog in hun auto. Ken iemand die bij de brandweer van Waasmuster werkt en die zei dat het een wonder was dat er geen doden zijn gevallen. Dus hou jullie idiote reacties voor jullie. En omdat men dit in Duitsland en de USA doet is dat de goede tactiek?

  • rik lagrou

    Aan 250km/u ? En zwaar gewond =leven verpest Met veel geluk kan je nog stappen ,zonder hospitaalverzekering of gewaarborgd inkomen familie inboeten!!zelfde materiele al je niet volledig verzekerd bent Zeker al 25%kwijt Die drugvervoerder zal nooit alle schade moeten vergoeden!

  • Romy Snijers

    Als je bedenkt dat die drugstrafficant zich gewoon onttrok aan een controle, en het vluchten aan 260 km per uur te wijten is aan de hoge snelheid waarmee de politie hem achtervolgde, wetende dat de politie enkel kon vermoeden dat er (soft) drugs in het spel waren, wetende dat de blokkade werd opgeworpen door politie die wist dat de wagens hun kant op kwamen met zulke hoge snelheid, kan je echt geen enkel zinnig excuus verzinnen om ook burgervoertuigen in deze dodelijke val te laten staan.