“Speed pedelecs mogen niet in Stationsstraat”: stad past signalisatie aan om duidelijkheid te scheppen

De Stationsstraat in Sint-Niklaas, waar wel vaker speed pedelecs opduiken. Die snelle elektrische fietsen zijn er echter verboden.
JVS De Stationsstraat in Sint-Niklaas, waar wel vaker speed pedelecs opduiken. Die snelle elektrische fietsen zijn er echter verboden.
Speed pedelecs, de snelle elektrische fietsen die tot 45 km/u rijden, mogen niet in de Stationsstraat. Omdat de huidige signalisatie voor onduidelijkheid zorgt, gaat de stad die aanpassen.

“Levensgevaarlijk zijn die speed pedelecs, zeker in de Stationsstraat. Ze vliegen door de straat”, stelde Vlaams Belang-gemeenteraadslid Marc Huys in de gemeenteraad. Hij drong er bij schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) op aan om duidelijkheid te scheppen over de plaats van speed pedelecs. “Er is inderdaad onduidelijkheid over hun plek op de openbare weg. Niet overal is de fietsinfrastructuur voorzien op die snelle elektrische fietsen. Maar duidelijk is wel dat de speed pedelecs niet toegelaten zijn in de Stationsstraat. Daarvoor zullen we een extra verkeersbord plaatsen, om elke verwarring uit te sluiten.”

Bromfiets

De Stationsstraat is een voetgangersgebied, waar fietsers welkom zijn maar waar ze voorrang moeten geven aan voetgangers. Speed pedelecs kunnen echter tot 45 km/u rijden en worden gecatalogeerd als ‘bromfiets klasse P’. Daarom mogen ze niet in de Stationsstraat. 

Intussen wacht de stad nog op duidelijkheid over de aanpak van de speed pedelecs in Vlaanderen. “Over hun plaats op de rijbaan of maatregelen op fietssnelwegen is er nog geen duidelijkheid”, stelde Hanssens. “Fietsberaad, het kenniscentrum voor het Vlaamse fietsbeleid, is bezig met het uitwerken van een kader voor heel Vlaanderen. Doel is om vast te leggen waar welk soort fietsen welkom zijn. Wij nemen deze bezorgdheden ook mee in het fietsoverleg met de centrumsteden.”

Ook over de elektrische steps worden soortgelijke vragen gesteld. “Het is hetzelfde fenomeen. Gebruikers rijden er heel snel mee op het voetpad en je hoort ze niet komen”, aldus Marc Huys. 




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Anne Taffeiren

    In de Stationsstraat is het ook niet duidelijk waar de (gewone) fietsers moeten rijden! Als voetganger moet je constant kijken waar je loopt! Waarom eens geen fietsstrook duidelijk afbakenen?

  • Rony Van Damme

    Wetgeving pedelec is zelfde als bromfiets klasse P probleem opgelost