“Masterplan Stationsomgeving-Noord opmaken met andere inzichten”: nieuwe meerderheid wil toekomst ruimer stadsdeel bekijken

De achterkant van het station van Sint-Niklaas.
JVS De achterkant van het station van Sint-Niklaas.
De nieuwe bestuursmeerderheid in Sint-Niklaas zal de opmaak van een masterplan voor de Stationsomgeving-Noord verderzetten, maar met andere inzichten. “We zullen de toekomst van de ruimere stadswijk bekijken”, stelt schepen voor Stadsvernieuwing Carl Hanssens (N-VA).

De geplande opwaardering van de buurt, aan de achterkant van het station van Sint-Niklaas, is al een lang en moeizaam proces geweest in de vorige bestuursperiode. De nieuwe bestuursmeerderheid van N-VA, Groen en Open Vld wil een nieuwe visie ontwikkelen voor de wijk Groot-Kloosterland, zo staat in het beleidsplan. Wat dat inhoudt, was voor het burgerinitiatief RedKloosterland niet meteen duidelijk. Daarom diende het een verzoekschrift in. In een gemeenteraadscommissie gaf schepen voor Stadsvernieuwing Carl Hanssens (N-VA) deze week al antwoorden op de vragen van RedKloosterland. Daaruit blijkt dat het schepencollege van plan blijft om een masterplan op te maken en dat het niet versneld kiest voor een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP). “We willen een nieuwe start nemen. Uiteraard kunnen we hier niet meer opnieuw met een wit blad beginnen, er is immers al een heel boek geschreven. Maar we willen wel een masterplan opmaken om duidelijkheid te scheppen. Daar is nood aan. En we hebben ook nieuwe inzichten”, aldus schepen Hanssens.

JVS

Niet alleen woningen

Zo wil het schepencollege dit stadsdeel niet omvormen tot uitsluitend een woonzone. “Met de woonprojecten die nu nog in de pijplijn zitten, is er geen nood aan extra woningen tot minstens 2035. In dit stadsdeel kan er daarom meer ruimte komen voor recreatie, economie en kantoren. Daarnaast willen we verder kijken dan de contouren van het vorige masterplan voor deze buurt. De gebouwen van de belastingen aan Driekoningen komen bijvoorbeeld leeg te staan. En er zijn nog andere vragen rond ruimtegebruik in dit stadsdeel.”
In het verleden beheersten een nieuwe invulling van de site van het Gemeenschapsonderwijs en de verlaten gronden van het slachthuis de discussies over de toekomst van dit stadsdeel. “Maar we zien het nu ruimer. De financiële wenselijkheid mag geen criterium meer zijn.”

Wat wél goeie elementen zijn voor het schepencollege: het behoud van het Jan Breydelplein, de 50-50-verhouding groen en bebouwing, groene doorsteken en een volwaardige fietsroute, de verfraaiing van de stationsingang tot het herbekijken van de mobiliteit in de hele omgeving. “Ook de hogere bebouwing dichter bij het spoor en lager bij de huidige bewoning is logisch, maar of er dan een toren van tien verdiepingen moet komen, is een andere discussie. En of een groot park achter het station wel veilig genoeg is, is ook een vraag. Kortom, we hebben een aantal goeie elementen om op verder te bouwen, maar die bieden op dit moment samen nog geen goed resultaat.”

De studiebureaus die bezig waren met de opmaak van het masterplan kunnen hun werk verderzetten. Er is nog 60 procent van het budget beschikbaar. “Intussen is er ook een economische behoeftestudie aan de gang voor de hele stad, wat voor de stationsomgeving belangrijk is, én er komt een nieuwe mobiliteitsstudie voor dit stadsdeel.” 

Het Jan Breydelplein.
JVS Het Jan Breydelplein.
De verlaten site van het slachthuis.
JVS De verlaten site van het slachthuis.
JVS



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.