“Eens op stap gaan, is meestal hele opgave”: inwoners met fysieke beperking blij met meer toegankelijke horecazaken

Rolstoelgebruiker Sam Buytaert test het nieuwe ‘bellend vlak’ uit aan 't Centerken in de Stationsstraat.
JVS Rolstoelgebruiker Sam Buytaert test het nieuwe ‘bellend vlak’ uit aan 't Centerken in de Stationsstraat.
Al zeven horecazaken in Sint-Niklaas hebben hun zaak toegankelijker gemaakt met een ‘bellend vlak’. Daarmee werken ze letterlijk de drempel weg voor mensen met een fysieke beperking. Met steun van de stad en de Vereniging voor personen met een handicap (VFG) kost het horecazaken slechts 100 euro in plaats van 570 euro om dat draagbaar metalen oprijvlak aan te kopen, in combinatie met een draadloze bel. Voor mensen met een fysieke beperking betekent dat een wereld van verschil. “Wij willen ook graag eens buitenkomen, maar in heel veel horecazaken raken we gewoonweg niet binnen.”

In 2016 hield een groep Sint-Niklase rolstoelgebruikers de kroegentocht ‘Café Pyrénée’, om aan te tonen dat het voor hen allerminst evident is om op café of restaurant te gaan. Eén van de initiatiefnemers toen was Sam Buytaert, een inwoner met een fysieke beperking die al jaren ijvert voor een betere toegankelijkheid van horecazaken. “We zijn in Sint-Niklaas met een grote groep mensen met een fysieke beperking. Dat zijn allemaal inwoners die ook graag eens buitenkomen, die willen deelnemen aan het maatschappelijk gebeuren. Het is echter vaak heel moeilijk om een plek te vinden. Kunnen we er binnen? Hebben we daarvoor hulp nodig? Kunnen we er naar het toilet? Niet veel horecazaken zijn toegankelijk. ‘Café Pyrénée’ heeft destijds al behoorlijk wat respons opgeleverd. Met dit nieuwe initiatief hopen we dat meer horecazaken hun toegankelijkheid gaan verbeteren.”

Bellend vlak

De stad en de Vereniging voor personen met een handicap (VFG) hebben onlangs een oproep gelanceerd naar de Sint-Niklase horeca om hun toegankelijkheid te verbeteren met een ‘bellend vlak’. Dat is een draagbaar en metalen oprijvlak, in combinatie met een draadloze bel. Dat oprijvlak wordt aan de toegangsdeur gelegd als een persoon met een beperkte mobiliteit aanbelt. “Het is eenvoudig te gebruiken en kan makkelijk worden opgeborgen. Een goedkoop systeem is het ook, en het maakt bovendien ingrijpende verbouwingen overbodig”, aldus schepen voor Welzijn Sofie Heyrman (Groen). 
Het systeem kost 570 euro, maar horecazaken in Sint-Niklaas kunnen het krijgen voor 100 euro, door een tussenkomst van de stad en de VFG.

JVS

Al zeven horecazaken hebben dat bellend vlak de voorbije dagen in gebruik genomen. Het gaat om bistro ‘t Goe Gevoel op de Grote Markt, Crèmerie François in de Ankerstraat, Hôtel de Ville op de Grote Markt, jeugdcentrum Den Eglantier op het Sint-Nicolaasplein, Mediterraneo in de Westerstraat, The Complete Chocolate Experience op de Grote Markt en ‘t Centerken in de Stationsstraat. “100 euro is bitter weinig voor de meerwaarde die je ermee kan bieden”, stelt uitbater Carlos Foubert van ‘t Centerken.

Niet alleen mensen met een rolstoel, maar ook ouders met een buggy of elektrische wagentjes kunnen er gebruik van maken. “Als er een hoogteverschil is tussen buiten en binnen kan het voor verschillende mensen moeilijk worden om een zaak te betreden. Voor de horeca is het gewoonweg ook interessant om hun toegankelijkheid te verbeteren. Daarmee trek je ook meer klanten aan”, klinkt het bij de Vereniging voor personen met een handicap.

JVS



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Martine De Wetter

    Geraardsbergen mag hier een voorbeeld aan nemen !