"Contact met familie is erg belangrijk"

BEWONERS RUSTHUIS LINDEHOF AL WEEK TELEFONISCH ONBEREIKBAAR

Het Lindehof werd eind 2013 in gebruik genomen.
PKM Het Lindehof werd eind 2013 in gebruik genomen.
De honderd bewoners van rusthuis Het Lindehof in Belsele zijn al een week telefonisch niet meer bereikbaar. De oorzaak is een technische storing na een kabelbreuk. OCMW-voorzitter Mike Nachtegael vraagt de bewoners nog even geduld en benadrukt dat er aan een oplossing wordt gewerkt.

Familieleden van bewoners in Het Lindehof zijn het beu dat de problemen met de vaste telefoonlijnen nu al een week aanslepen. "We worden van het kastje naar de muur gestuurd, maar krijgen nergens antwoord op onze vragen", zucht Daniël Boon, wiens schoonmoeder Godelieve Creve in het rusthuis woont. "Proximus erkent dat er een storing is geweest door een kabelbreuk vorige week, maar die is ondertussen hersteld en voor hen is de kous hiermee af. Een mail naar het stadsbestuur bleef voorlopig onbeantwoord. Het personeel weet ook niet wanneer de problemen opgelost zullen zijn. Voor mijn schoonmoeder is de telefoon het belangrijkste contact met de buitenwereld. Mijn echtgenote gaat twee keer per week bij haar op bezoek en de rest van de tijd bellen ze elkaar. Een groot deel van de familie woont in Nederland en ook zij telefoneren vaak, net als de kleinkinderen."

Voorzitter Mike Nachtegael.
PKM Voorzitter Mike Nachtegael.

Spoedgevallen

De familie Boon vindt het echter ook vervelend dat ze bij het rusthuis niemand kunnen bereiken. "Wat als we plots dringend iemand moeten spreken?" vragen ze zich af. "Er is geen enkele manier om contact op te nemen. We vertrekken volgende week op reis. We hebben nu zelf het initiatief genomen om onze gsm-nummers achter te laten bij het personeel voor spoedgevallen. Het is voor mijn vrouw geen leuk vooruitzicht dat we tijdens onze vakantie haar moeder niet kunnen opbellen. We vertrekken al niet met een ontspannen gevoel."

Oplossing in de maak

OCMW-voorzitter Mike Nachtegael excuseert zich bij de bewoners en hun familie, maar vraagt nog even geduld. Het Lindehof is vrij nieuw en werd pas eind 2013 in gebruik genomen. "Bij de opstart waren er ook problemen met de telefooncentrale, maar na verschillende tussenkomsten door de firma zijn die opgelost geraakt", weet hij. "Door de kabelbreuk van vorige week is er echter weer een zware storing ontstaan. Onze technische dienst zoekt nu samen met de betrokken firma naar een oplossing."


Het personeel moet zich voorlopig behelpen met gsm's, maar door de betonstructuur van het gebouw is er op veel plaatsen amper bereik. "Ook daaraan wordt gewerkt", belooft de voorzitter. "We hadden al enkele antennes geplaatst, maar die veroorzaakten dan weer storing op andere netwerken. We beseffen dat dit voor ongemak zorgt bij de bewoners, maar het rusthuis is altijd bereikbaar via de gsm. We moeten dit misschien nog iets duidelijker communiceren naar de familie en zullen daarom binnenkort een brief bedelen onder alle bewoners."