Mobiliteit is dode letter in het beleid

Op veel plaatsen ontbreken nog fiets- en voetpaden
Frank Eeckhout Op veel plaatsen ontbreken nog fiets- en voetpaden

Zwakke weggebruikers worden in Sint-Lievens-Houtem niet bepaald verwend: fietspaden liggen er nauwelijks en ook deftige voetpaden zijn schaars. En een degelijk en eenduidig parkeerbeleid ontbreekt. "De meeste wegen zijn niet breed genoeg om zowel voet- als fietspaden aan te leggen", zegt schepen van Mobiliteit Tim De Knyf (Nieuw Houtem).

"Onze voorgangers lieten toe dat inwoners hun huizen tegen de straatkant bouwden. Daardoor is er nu op heel wat plaatsen te weining ruimte om zowel fiets- als voetpaden aan te leggen. Wij verplichten al geruime tijd bij nieuwbouw om verder weg van de straat te bouwen, zodat er op termijn ruimte bijkomt naast de rijweg. Dat is natuurlijk een werk van lange adem. Wij renoveren geleidelijk aan de wegenis in heel de gemeente, samen met de aanleg van gescheiden riolering. In die projecten leggen we nieuwe voet- en/of fietspaden aan in elke straat die breed genoeg is. Dat zullen we in de toekomst ook blijven doen", zegt Tim De Knyf (Nieuw Houtem).

Wat de veiligheid aan de schoolpoorten betreft, bestaat er volgens de schepen geen mirakeloplossing. " Als honderd ouders bijna gelijktijdig hun kind met de auto aan een schoolpoort afzetten, dan geeft dat onvermijdelijk drukte en problemen. Ouders hebben zelf ook nog een verantwoordelijkheid om dat voorzichtig en geduldig aan te pakken. We starten nu nog met de opmaak van een schoolroutekaart om voor de kinderen de meest veilige weg naar school te zoeken."

Voor Open Vld is het parkeerbeleid op de Markt aan bijsturing toe. "Een blauwe zone moet aanpasbaar zijn in tijd. Niet overal hoef je twee uur te kunnen kortparkeren en andere plaatsen zou je kort- en langparkeren moeten kunnen afwisselen. Zo lijkt het mij logisch dat je voor een handelszaak slechts 15 of 30 minuten kan parkeren én op andere plaatsen twee uur. Overleg met de lokale handelaren en/of bewoners is hierbij belangrijk", meent Jeroen Prové.

Bernard Van Pamel (CD&V) vindt dat het gemeentebestuur niet moet wachten op rioleringswerken om voet- en fietspaden aan te leggen. "Het is al te gemakkelijk om zich blijven te verschuilen achter het feit dat men wacht op werken van nutsmaatschappijen. Dat dit gepaard gaat met (hoge) kosten is evident. Maar blijkbaar gaat de voorkeur van het huidig bestuur uit om de laagste schuldenlast per inwoner van de streek te hebben. Bruisbeke wacht ondertussen meer dan 20 jaar op die ontbrekende paden. Wat verkeersveilgheid aan de scholen betreft, menen wij dat er meer controles dienen te gebeuren. Zone 30 zijn wordt vaak aan de laars gelapt", ervaart Van Pamel.

Volgens N-VA is er een totaalaanpak nodig. "Ons tragewegennetwerk zou de zwakke weggebruiker moeten ondersteunen, maar omdat het gemotoriseerd verkeer daar niet wordt tegengehouden, zijn deze absoluut onveilig. Wij willen bedrijven in de buurt van scholen vragen om het charter 'Werftransport' te ondertekenen om zo het vele vrachtverkeer in de schoolomgevingen in te perken. Het uitwerken van veilige fietsschoolroutes moet een prioriteit zijn. Stoepparkeren aan de schoolpoort moeten actief aangepakt worden. Voldoende toezicht en handhaving zijn daarbij cruciaal", zegt Nadia De Troyer.

Als het aan Tom De Meyer (sp.a) ligt, wordt er veel meer geïnvesteerd in fietspaden, goede voetpaden, verkeersremmers in schoolbuurten en goed ingerichte straten. "Liever dat dan prestigeprojecten zoals ons marktplein", zegt hij. 




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.