Proefproject in Bosstraat: knip moet doorgaand verkeer weren

Fietsers maken gretig gebruik van de Bosstraat maar bij kruisend verkeer heeft de straat een te smal profiel.
Kristof Pieters Fietsers maken gretig gebruik van de Bosstraat maar bij kruisend verkeer heeft de straat een te smal profiel.
Om een antwoord te bieden op de klachten over hardrijders in de Bosstraat komt er een knip in het midden van de straat. “Bewoners kunnen nog altijd hun huis met de auto bereiken, maar doorgaand verkeer is dan niet langer mogelijk”, zegt schepen van Mobiliteit Tom Ruts (Groen).

Tijdens de werken in de Gaversstraat werd de Bosstraat intensief gebruikt. Zowel richting Doornstraat als richting centrum zorgde dat voor heel wat doorgaand verkeer, vaak met conflicten bij het kruisen door het smalle profiel van de straat. Hierdoor werden de bermen in de Doornstraat verder stukgereden. De gemeente greep in en stelde tijdelijk enkelrichtingsverkeer in. De verkeersafwisseling verliep hierdoor wel vlotter maar er bleven wel klachten komen over overdreven snelheid.

Eind vorig jaar werd al beslist om de Bosstraat aan te pakken en langs beide zijden grasbetontegels aan te leggen. “Dit is een snelle en duurzame oplossing die ervoor zorgt dat de auto’s beter kunnen kruisen en de bermen niet langer gebruikt worden”, legt Ruts uit. “We gaan ook de inrit aan de zijde van de Sint-Niklaasstraat veiliger te maken en in de straat een knik in de rijbaan aanleggen om de snelheid te verminderen. Deze maatregelen kunnen zonder onteigeningen snel gerealiseerd worden. We gaan echter nog een stapje verder en zullen ook bij wijze van proef een knip doorvoeren. De fietser krijgt uiteraard wel doorgang in beide richtingen. Met de knip ”

Tijdens het proefproject geldt er een snelheidsbeperking van maximum 30 km/uur. De zone 50 in de Sint-Niklaasstraat wordt tegelijk uitgebreid tot het kruispunt met de Doornstraat.

Schepen Ruts wil met de maatregel in één beweging de leefbaarheid verbeteren en zorgen voor een veilige fietsverbinding. “Het is niet aanvaardbaar dat auto’s fietsers in deze smalle straat met snelheden ver boven de 50 km/u kunnen inhalen of kruisen. Met deze knip maken we daar een einde aan en tegelijk zullen de bermen niet langer kapot worden gereden. Na feedback van de bewoners gaan we naar een definitieve inrichting die de vorm kan aannemen van bijvoorbeeld een fietsstraat of permanente knip.”

Oppositiepartij N-VA, die eerder al felle kritiek had geuit op de geplande werken, reageert tevreden. “Normaal gezien was het plan om de Bosstraat enkel te verbreden met de grasbetontegels maar dan zouden auto’s nog sneller kunnen rijden. We zijn blij dat het college op andere gedachten is gebracht”, zegt fractievoorzitter Koen Daniëls.

Het proefproject start op 15 mei en loopt tot 15 september.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • albert stroobandt

    Kunnen ze dat ook in de Bagonie wijk? Of ligt dat te ver , stop dat sluipverkeer! Albert Stroobandt