Nieuwstraat heraangelegd als fietsstraat... maar verkeer rijdt sneller dan voordien

Bij de ludieke actie vrijdagochtend werden door N-VA zelf bloembakken geplaatst op de weg.
Kristof Pieters Bij de ludieke actie vrijdagochtend werden door N-VA zelf bloembakken geplaatst op de weg.
Er moeten dringend maatregelen genomen worden om de Nieuwstraat verkeersveiliger te maken. Die vraag klonk vrijdag tijdens een ludieke protestactie van N-VA en enkele buurtbewoners. Sinds de heraanleg als fietsstraat rijdt het verkeer nog sneller dan voordien en dat was uiteraard niet het opzet. Volgens schepen van Mobiliteit Tom Ruts (Groen) zijn er snelheidsremmers op komst: grote plantenbakken zullen de rijbaan versmallen en er komen paaltjes om het voetpad af te schermen.

Bij de heraanleg van de Nieuwstraat werd er gekozen voor een ontwerp waarbij er niet langer een niveauverschil is tussen de rijbaan en het voetpad. Na de voltooiing van de werken kreeg de Nieuwstraat het statuut van fietsstraat. “Maar de praktijk toont anders aan”, zegt Koen Daniëls, fractieleider voor N-VA. De partij voerde vrijdag een ludieke actie waarbij ze zelf bloembakken plaatste op de weg om het verkeer af te remmen. “Er moet ook een afscheiding komen tussen het voetpad en de rijbaan want auto’s steken nu fietsers voorbij langs het voetpad. Dit creëert zeer gevaarlijke situaties. Niet alleen voor de voetgangers maar ook voor bewoners. Mensen die uit hun deur stappen op het moment dat een auto voorbijsteekt over het voetpad, dreigen aangereden te worden. Sinds de heraanleg toont de straat nog breder en rechter dan vroeger, waardoor bestuurders nog sneller gaan rijden.”

De buurtbewoners sluiten zich daar volmondig bij aan. Steve Yzewyn maakte zelf bordjes met het opschrift ‘zone 30’. “Aan het begin van de straat is er wel een wegmarkering met het opschrift fietsstraat maar daarna volgt geen enkele signalisatie meer”, legt hij uit. “We vragen met de buurt om dringend werk te maken van asverschuivingen en paaltjes om het voetpad af te schermen. Vroeger hadden we nog een boordsteen maar nu alles op één niveau ligt, is het veel gevaarlijker geworden.” Debbie Buys beaamt dit. “Gezinnen met kinderen ervaren zeker niet dat de straat veiliger is geworden. Integendeel. Het verkeer raast sneller dan ooit door de Nieuwstraat.”

Schepen van Mobiliteit Tom Ruts (Groen) benadrukt dat de opdracht tot het nemen van maatregelen vorige maand reeds is gegeven. “Met Groen hadden we vorige legislatuur ook felle kritiek op dit ontwerp. Het klopt dat je een zone 30 moet afdwingen. In een fietsstraat is de auto te gast: de auto moet verplicht achter de fietser rijden. De praktijk leert helaas dat nog niet iedereen dit strikt opvolgt en dat zelfs ingehaald wordt door over het voetpad te rijden. Dit is een bezorgdheid van de voltallige gemeenteraad. De administratie heeft opdracht gegeven om rond twee sporen te werken: verkeersveiligheid en dorpsverfraaiing. We gaan het voetpad afschermen en de rijbaan versmallen met grote plantenbakken. Wie wil, kan het peter- en meterschap opnemen van een plantenbak en zelf ook bloemen en kruiden planten. Zo betrekken we de buurt in de zorg voor een mooie en veilige fietsstraat. Tot slot zullen we ook een aantal snelheidsremmende elementen aanbrengen.” De bewoners zullen wel nog enkele maanden geduld moeten uitoefenen.

Daniëls benadrukt dat N-VA hetzelfde voorstel heeft gedaan op de laatste gemeenteraad en dat dit vervolgens werd weggestemd door de meerderheid. Hij vraagt zich ook af waarom het zolang moet duren eer er actie wordt ondernomen. Volgens Ruts is duidelijk gecommuniceerd dat er een plan op tafel ligt. “En we kunnen niet zomaar een bloembak op straat zetten zoals N-VA. Er moet nu eenmaal een administratieve weg gevolgd worden. Maar maatregelen komen er zeker.”

Kristof Pieters
Kristof Pieters



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ivan De Block

    Waarom schakelt men de politie niet in om de regels te laten naleven? Wie niet luistert die moet maar voelen!