Minister Weyts zet licht op groen voor snelheidsbeperking op N403

Minister Weyts zette woensdag zijn handtekening onder het besluit om een snelheidsbeperking in te voeren in de Zandstraat en een deel van de Potterstraat.
Kristof Pieters Minister Weyts zette woensdag zijn handtekening onder het besluit om een snelheidsbeperking in te voeren in de Zandstraat en een deel van de Potterstraat.
De maximumsnelheid in de Zandstraat en Potterstraat in Sint-Pauwels wordt teruggebracht van 70 naar 50 km/uur op de plaatsen waar er geen gescheiden fietspaden zijn. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zette woensdag zijn handtekening onder dit nieuw reglement. Daarmee komt een einde aan het gekibbel tussen gemeente en het departement MOW.

Het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas kreeg twee keer op rij een negatief antwoord van het Vlaams gewest om een snelheidsbeperking te mogen invoeren op de N403. Het college legde zich hier echter niet bij neer en plaatste zelf borden die de maximumsnelheid begrenzen tot 50 km/uur. Die werden echter telkens weer weggenomen door het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW).

“Het gemeentebestuur heeft in het verleden heel wat vergaderingen gehad met het Vlaams gewest over de geplande heraanleg van de N403. Daarbij werd steeds ingestemd met een snelheidsregime van 70 km/uur”, zegt Vlaams parlementslid Koen Daniëls (N-VA). “Net daarom werd het voorstel om de snelheid plots te verlagen telkens van tafel geveegd.”

Daniëls adviseerde het gemeentebestuur om rechtstreeks bij de minister een aanvraag te doen. Hij legde zelf een nieuw en uitgewerkt voorstel op tafel dat hij vooraf met het kabinet van minister Weyts had overlegd. “Het principe hierbij is eenvoudig: waar fietspaden vlak naast de rijbaan liggen in de Zandstraat en de Potterstraat wordt het 50 km/u, daarbuiten blijft het snelheidsregime van 70 km/uur van kracht”, legt Daniëls uit.

Minister Weyts kan zich daarin vinden en zette woensdag zijn handtekening onder het besluit. “Beide kampen, mijn administratie en het gemeentebestuur, bleven hameren op hun gelijk: daarom dat ik nu zelf de knoop doorhak”, zegt Weyts. “Op plaatsen waar er geen gescheiden fietspad ligt, is een snelheidsbeperking meer dan verantwoord. Zeker op plaatsen met lintbebouwing, een grote verkeersdrukte en aanpalende woonwijken. Wat het snelheidsregime zal worden na de heraanleg van de N403, moeten we nog bekijken. We zullen nu eerst zien wat deze maatregel in de praktijk oplevert.”

Koen Daniëls reageert tevreden. “Er is nu eindelijk rechtszekerheid. Niemand is er immers bij gebaat dat er borden worden gezet die vervolgens worden weggehaald of juridisch kunnen aangevochten worden als er boetes worden verstuurd.”

De zone 50 zal concreet van kracht worden op het hele traject van de Zandstraat en in de Potterstraat tot aan de bocht ter hoogte van de voormalige winkel Brantano. Op die plek gaat het verhoogd en gescheiden fietspad namelijk over in een gelijkgronds fietspad naast de rijbaan.

Kristof Pieters



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • albert stroobandt

    Tussen de rijweg en het fietspad is een parkeerstrook en in Stekene is het 70 ja het is kiezing maar alle taksen blijven. Albert Stroobandt