Hoogmolenbrug tegen 2022 volledig in het nieuw

Voorbereidende werken zijn gestart

Een volledig overzicht van de werken. Naast de brug worden dus ook straten en kruispunten anders ingericht.
RV Een volledig overzicht van de werken. Naast de brug worden dus ook straten en kruispunten anders ingericht.
Een aannemer is gestart met voorbereidende werken aan de Hoogmolenbrug. De werken duren nog tot einde maart. Voor het vervangen van de brug en de bijhorende infrastructuurwerken loopt nog een openbaar onderzoek. Tegen september wil de Vlaamse Waterweg de bouwvergunning op zak hebben zodat de werken in 2020 kunnen starten.

De Vlaamse Waterweg vernieuwt in totaal 62 bruggen over het Albertkanaal, dé belangrijkste waterweg in Vlaanderen die de Kempen, Limburg en de regio rond Luik verbindt met de Antwerpse haven. Jaarlijks wordt er 40 miljoen ton aan goederen verscheept. Dat is evenveel als twee miljoen vrachtwagens. 32 bruggen zijn al aangepakt en nog eens twaalf zijn in uitvoering. Tegen 2029 moeten ze allemaal aangepakt zijn. De verhoging van de bruggen tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter maakt het mogelijk om binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot te laten varen. Momenteel zijn er voorbereidende werken bezig aan de Hoogmolenbrug, een van de indrukwekkendste projecten in heel het vernieuwingsproces.

Gasleiding

De eerste werken zijn nu recent gestart. “Via de Hoogmolenbrug wordt er een gasleiding en kabeldistributie over het Albertkanaal geleid. Omdat de brug later dus zal afgebroken worden, moet de leiding verlegd worden. De leiding en kabels zullen daarom onder het Albertkanaal door getrokken worden via een boring die start ter hoogte van de Korte Braamstraat”, vertelt Liliane Stinissen van de Vlaamse waterweg. “De werken brengen inderdaad wel wat hinder met zich mee.” Van 4 februari tot 19 maart 2019 kan je via de Hoogmolenbrug Schoten enkel uitrijden. In de Deurnesteenweg (tussen Hoogmolenbrug en Bisschoppenhoflaan) wordt één weghelft richting Wijnegem ingenomen als werfzone. Het verkeer van Deurne/Wijnegem naar Schoten volgt een omleiding via de Brug van den Azijn (Deurnsebaan) of via de brug van de Houtlaan.

Zo zal de nieuwe Hoogmolenbrug er uit moeten gaan zien.
De Vlaamse Waterweg nv Zo zal de nieuwe Hoogmolenbrug er uit moeten gaan zien.
Openbaar onderzoek

Kort voor het weekend konden de Schotenaren op een infomarkt de plannen gaan bekijken van de nieuwe brug en de bijhorende infrastructuurwerken. Er loopt ook nog altijd een openbaar onderzoek tot en met 20 februari. Concreet verschuift de Hoogmolenbrug zo’n 250 meter en komt er een rechtstreeks aansluiting van de Merksemsebaan/Bisschoppenhoflaan met de Metropoolstraat. Met de nieuwe brug moet ook het centrum van Schoten gevrijwaard worden van vrachtverkeer. Voor fietsers komt er ook een hoogwaardige verbinding tussen de twee oevers. Daarnaast worden er ook vernieuwingswerken gepland op de Merksemsebaan, Deurnesteenweg, Hoogmolendijk, Braamstraat en Korte Braamstraat. De nieuwe brug zal niet alleen twee meter hoger zijn (van 7 naar 9,10 meter), maar ook breder (86 in plaats van 50 meter). Er wordt ook rekening gehouden met de natuur, want de Braambeek wordt heraangelegd, er komen ecologische passages over de Hoogmolenbrug en een vleermuizenverblijf.

Een dwarsdoorsnede van de nieuwe brug.
RV Een dwarsdoorsnede van de nieuwe brug.



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Pat Ruymaekers

    Het centrum zal minder vrachtverkeer hebben maar wat met de personenwagens . Die moeten nog altijd door het centrum en dus zal er nog altijd sluipverkeer zijn in de woonwijken . Waarom wordt er geen directe aansluiting gemaakt vanaf de Calesbergdreef zodat de wagens ook niet meer door Schoten centrum moeten.