Grote kapwerken Botermelkbaan volop aan de gang: nog zeker hinder tot eind 2019

De grote kapwerken voor de aanleg van de fietspaden is volop aan de gang.
Toon Verheijen De grote kapwerken voor de aanleg van de fietspaden is volop aan de gang.
Sinds enkele dagen is er serieus wat verkeershinder op de Botermelkbaan. Er staan tijdelijke verkeerslichten omdat een aannemer gestart is met het rooien van de meer dan 400 statige bomen. Op sommige plaatsen liggen de takken bomen metershoog opgestapeld. Het ultieme opzet: veilige fietspaden langs de drukke gewestweg.

Van een veilig vrijliggend langs de Botermelkbaan vanaf fietspad tussen de grens met ’s Gravenwezel wordt in Schoten al vijftien jaar gedroomd. Sinds enkele dagen zijn de voorbereidende werken van start gegaan met het rooien van meer dan 400 grote bomen langs de drukke gewestweg. Op heel wat plaatsen liggen momenteel grote stapels takken en boomstammen. “Deze werken zullen nog tot en met december van dit jaar duren”, zegt schepen van Openbare Werken Wouter Rombouts (N-VA). “Die kap is nodig om de fietspaden te kunnen aanleggen. We hebben wel 9.500 euro betaald aan het boscompensatiefonds en we bekijken ook waar we in onze gemeente nieuwe bomen kunnen aanplanten.”

Na het rooien van de bomen, zal de aannemer ook al starten met het aanleggen van de riolering en begin volgend jaar starten nutsmaatschappijen Fluvius en Pidpa met het aanleggen van kavels en leidingen. Die werken zullen zeker tot de zomer van 2021 duren. Tot en met mei 2021 kan je de Botermelkbaan in twee richtingen gebruiken. Het verkeer moet wel beurtelings passeren langs de werfzone met tijdelijke verkeerslichten. “Daarna starten dan de werken aan het fietspad zelf en worden ook de kruispunten met de Wezelsebaan, Alice Nahonlei en de Dennenlei veiliger gemaakt worden. Zo zal de Wezelsebaan niet meer toegankelijk zijn vanuit de Botermelkbaan en uitrijden kan enkel nog in de richting van ‘s Gravenwezel. Dat zou voor minder conflicten met fietsers moeten zorgen. Ter hoogte van de Alice Nahonlei komen dan weer verkeerslichten en ter hoogte van de Dennenlei voorzien we een middeneiland. Fietsers kunnen dan in twee bewegingen de baan oversteken.

Kostprijs van de werken: zo’n vier miljoen euro. De werken zouden ten laatste eind 2021 klaar moeten zijn.

De grote kapwerken voor de aanleg van de fietspaden is volop aan de gang.
Toon Verheijen De grote kapwerken voor de aanleg van de fietspaden is volop aan de gang.
De grote kapwerken voor de aanleg van de fietspaden is volop aan de gang.
Toon Verheijen De grote kapwerken voor de aanleg van de fietspaden is volop aan de gang.
De grote kapwerken voor de aanleg van de fietspaden is volop aan de gang.
Toon Verheijen De grote kapwerken voor de aanleg van de fietspaden is volop aan de gang.



3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Richard FJ Meulders

    Veilige fietspaden zijn nodig, maar moeten nu OVERAL met alle geweld die fietspaden er zo dringend komen? Voor de fietsers is het leuk, maar voor de automobilisten die in de omgeving wonen, is het maanden- of soms jarenlang verkeershinder. PS: "We hebben betaalT." Tja.

  • steven de wachter

    Dus voor een paar fietserkes moeten er 400 bomen weg... Het zijn dan ook diezelfde fietsers die gaan betogen als ze ergens een bos kappen voor de industrie.

  • Marc Van Rolleghem

    Zoveel kappen is voor niets nodig. Eén breed fietspad aan één kant van de baan is ruim voldoende ….. en NIET langs beide kanten.