Mobiliteitsstudie bepaalt toekomst Tuinlei, burgemeester wil opties open houden

De Tuinlei werd heraangelegd tot een brede rijweg met fietspad. De provincie gaat nu bestuderen wat de impact van de weg is op de omliggende straten.
Benoit De Freine De Tuinlei werd heraangelegd tot een brede rijweg met fietspad. De provincie gaat nu bestuderen wat de impact van de weg is op de omliggende straten.
De provincie Antwerpen start eind mei met een mobiliteitsstudie van de Tuinlei. Die moet de impact van de heraangelegde straat in kaart brengen en moet de eindtoestand bepalen. De kans dat de Tuinlei dubbelrichting blijft zoals vandaag, lijkt klein. Al wil de gemeente Schelle alle opties openhouden.

De Tuinlei is al langer een discussiepunt tussen de gemeenten Schelle, Niel en Aartselaar. In 2015 kwam er onder impuls van de provincie Antwerpen dan toch een akkoord. Daarin werd vastgesteld dat de Tuinlei tijdelijk als ontsluitingsweg mocht worden ingericht voor de duur van de werken aan de Steenwinkelstraat. Nu de werken zijn afgerond, moet een mobiliteitsstudie onder leiding van de provincie de eindtoestand van de Tuinlei bepalen. Daarin wordt onder meer bekeken welke impact de vernieuwde straat heeft op de Matenstraat en de Pierstraat.

“In het akkoord dat in 2015 werd afgesloten, ligt wel vast dat de Tuinlei maximaal enkelrichting wordt van Niel en Aartselaar richting Schelle”, stelt provincieraadslid Isabelle Vrancken (N-VA). “De deputatie heeft bevestigd dat de burgemeester van Schelle dat op papier heeft gezet met zijn handtekening onder. Nochtans beweerde hij tijdens de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen net het omgekeerde. Namelijk dat hij er alles aan zou doen om de Tuinlei open en dubbelrichting te houden.”

Werken in aantocht

“Het uitgangspunt voor het akkoord was dat de Tuinlei inderdaad enkelrichting zal blijven”, reageert burgemeester Rob Mennes (CD&V). “Maar we zitten in de toekomst met tal van geplande werken in de omgeving en we hopen dat die in de studie mee in rekening worden gebracht. Als er bijvoorbeeld werken worden uitgevoerd aan het Berrenheibos in de Tuinlei, is het dan wenselijk om al dat vrachtverkeer helemaal te laten omrijden door woongebied? We beseffen dat er een basisovereenkomst is getekend, maar wij pleiten voor enig realisme en stellen voor de resultaten van de mobiliteitsstudie af te wachten.”




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Dave Smet

    Niks van Mennes! Getekend is getekend anders mag jij 20 vrachtwagens voor uw deur hebben zien passeren, nog maar te zwijgen over de verzakkingen dat met zich meebrengt aan het wegdek. Daar had je eerder aan moeten denken! Wij in de Matenstraat zijn het beu van het verkeer dat sneller dan 50 rijd en en de tuinlei aanzien als racebaan.