Infrabel: "Huidige infrastructuur is niet geschikt"

Het voorstel van CD&V lijkt volgens een eerste navraag bij spoorwegbeheerder Infrabel moeilijk realiseerbaar. "De bovenleidingspalen naast de sporen zijn niet berekend op het extra gewicht van zonnepanelen", zegt woordvoerder Thomas Baeken.

"De palen staan op ongeveer 50 meter van elkaar, waardoor elke paal een flink gewicht zou moeten torsen. Als je daar panelen op installeert, krijg je een heel instabiele en onveilige constructie. De bestaande infrastructuur gebruiken lijkt dus niet realistisch", vervolgt woordvoerder Thomas Baeken.


Wanneer zou het 'zonnedak' wel een optie kunnen zijn? "Als de bovenleidingspalen vervangen moeten worden, kunnen we bekijken of we gaan voor stevigere exemplaren die met het extra gewicht van zonnepanelen rekening houden. Maar dat zal dan in de eerste plaats lokaal bekeken worden, zeker niet meteen voor het hele land."


Baeken geeft wel mee dat Infrabel reeds een aantal initiatieven heeft genomen rond duurzaamheid. "Zo is er in Schoten en Brasschaat de zogeheten 'Zonnetunnel', een spoorwegtunnel met op het dak 16.000 zonnepanelen."


Realistischer is het CD&V-voorstel om zonnepanelen te plaatsen op stationsgebouwen. "Daar zijn we zelfs al mee bezig", reageert NMBS-woordvoerder Geert Dierickx. "Telkens als we gebouwen vernieuwen, bekijken we of zonnepanelen een mogelijkheid zijn." (BCOR)