Topkeramiek, gemaakt door andersvaliden

DESIGNER ANN VAN HOEY VERTROUWT DEN ATELJEE HAAR ONTWERPEN TOE

Keramiekdesigner Ann Van Hoey met de kommen die in Den Ateljee worden gemaakt.
Sven Ponsaerts Keramiekdesigner Ann Van Hoey met de kommen die in Den Ateljee worden gemaakt.
In dagcentrum Den Ateljee in Wezemaal maken ze tegenwoordig heel speciale kommen. De mensen met een handicap maken er handgemaakte designkommetjes van de bekende Mechelse keramiste Ann Van Hoey. De keramiekstukken zullen door designwinkels overal ter wereld worden verkocht.

De wereldberoemde Mechelse designer Ann Van Hoey, alias mevrouw Mark Uytterhoeven, en het arbeidszorginitiatief 'Den Ateljee' in Wezemaal zijn een unieke samenwerking gestart. Met het sociaal-designproject 'A+A' (van Ann en Ateljee) produceren volwassenen met een beperking die in het gewone arbeidscircuit niet aan de slag kunnen de nieuwe designkommen van de keramiste. Een duidelijke 'win-winsituatie'.


"Met deze kom had ik een model dat in serie moest worden geproduceerd - het liefst in België", legt Van Hoey uit. "Zelf maak ik immers alleen unieke stukken, om in galerijen te verkopen. Omwille van het seriewerk en omdat ik al gezien had dat hun kleiatelier zeer degelijk werk leverde, dacht ik aan Den Ateljee. Er was meteen een grote bereidheid tot samenwerking."

Steven van Den Ateljee boetseert de kom.
Sven Ponsaerts Steven van Den Ateljee boetseert de kom.

Handwerk

Het dagcentrum uit Wezemaal heeft dan ook al heel wat ervaring in creatief ambachtelijk hout- en keramiekwerk voor de verkoop. "Met de as van een auto ontwikkelden we zelf een draaitafel, met daarop een mal in plaaster en een centreerhulp met sjabloon", legt Pol Morissens, bezieler van 'Den Ateljee' uit. "Zo kunnen onze mensen zelfstandig de potjes maken. Een ambachtelijk en vrij lang proces, maar wel aangenaam en zinvol werk."


De productie van de eerste bestelling van 1.200 stuks draait inmiddels op volle toeren. "Eerst moet ik de klei in kleine stukjes in een mal op een draaitafel openwrijven, tot alles mooi gevuld is", toont Steven hoe hij te werk gaat. "Puur handwerk. Maar ik doet dit graag, op mijn eigen ritme. Aan de grootste kom, die ik het liefst maak, werk ik zo'n twintig minuten. Als er niks misgaat tenminste. Want eens alles mooi glad en de klei gedroogd, moet de toekomstige kom nog uit de vorm worden gehaald. Dat moet voorzichtig gebeuren. Want als het mislukt, moet ik opnieuw beginnen", klinkt het. "We moeten er tijdens het boetseren ook voor zorgen dat er geen luchtbellen achter blijven, want dan springt de kom in de bakoven kapot", weet collega Luc. "Na een eerste maal in de oven, brengen we aan de binnenzijde glazuur aan en wordt het keramiek een tweede maal gebakken", zegt hij niet zonder trots.


Met drie verschillende groottes en evenveel kleikleuren zijn er negen verschillende kommen. "Elk stuk heeft zijn eigenheid, niet alleen vanwege het handwerk, maar ook door de uniciteit van de makers, ieder met zijn of haar beperking", aldus nog Van Hoey.

Inkomsten

"Voor Den Ateljee betekent de productie niet alleen een zinvol en aangenaam tijdverdrijf, het is ook een bron van inkomsten waarmee de werking van het dagcentrum wordt gefinancierd", geeft Morissens mee. "Een vijftal mensen staat in voor het 'boetseren' van de designstukken. Enkele anderen die dat niet kunnen, ontfermen zich over het verpakken en worden zo ook in het project ingeschakeld."


Bedoeling is nu de kommen via verschillende designbeurzen wereldwijd te verkopen. Afhankelijk van de grootte kosten ze in de designwinkel respectievelijk 22, 44 en 66 euro. Om de professionalisering van de sociale economie te steunen, trekt de provincie Vlaams-Brabant jaarlijks 60.000 euro uit. Voor 'A+A' is er een subsidie van 5.000 euro.